Alasajoa vai alueellista tasa-arvoa? : kaupungin ja teatteritaiteen suhde Kajaanissa 1973-2011
Putkonen, Jonne (2011)
Putkonen, Jonne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105157952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105157952
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii Kajaanin viime vuosikymmenten aluesidonnaista teatterihistoriaa sekä kaupunkiorganisaation suhdetta taidelaitoksiinsa. Työ jakaantuu sekä historian analyysiksi, että Kajaanin esittävän taiteen kentän nykytekijöiden näkemyksiin työskentelystä maakunnassa. Opinnäytetyöni aikajänne yltää vuodesta 1973 vuoteen 2011.
Vuonna 1973 Valtion Teatterikomitea esitti alueteatterin vakinaistamista Kajaaniin. Tämä aikarajaus kytkeytyy osaksi laajempaa aluepolitiikkaa. Kuinka säilyttää alueellinen tasa-arvo ja palveluiden korkea taso laajassa ja harvaanasutussa Suomessa? Opinnäytetyö erittelee myös tapauskohtaisesti pitkin historiaa, kuinka aluesidonnainen teatteritaide on toiminut käytännössä.
Työn pääpaino on 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä, jolloin Kajaanin esittävän taiteen kenttä laajenee merkittävästi.
Työn tavoitteena on reflektoida kaupungin ja sen kulttuuritoimijoiden paradoksaalista suhdetta retrospektiivissä. Kajaanilainen teatterikulttuuri on vuosikymmenten halki ollut elimellisessä suhteessa ympäristöönsä ja kaupungin arkeen, joten miksi kaupunki on suhtautunut ja suhtautuu kahtalaisesti omaan taidekulttuuriinsa?
Aineistona olen käyttänyt Kajaanin teatterihistoriaa ruotivia kirjallisia teoksia, Kajaanin kaupungin asiakirjoja, viiden kaupungissa toimivan taiteilijan haastatteluja sekä omia pohdintojani kajaanilaisena teatterintekijänä.
Vaikka opinnäytetyö keskittyy Kajaanin kulttuurikenttään suhteessa kaupunkiorganisaatioonsa, tutkimus on luettavissa heijastamaan teatterikulttuurin sekä laajemminkin aluepolitiikan kokonaistilaa Suomessa.
Vuonna 1973 Valtion Teatterikomitea esitti alueteatterin vakinaistamista Kajaaniin. Tämä aikarajaus kytkeytyy osaksi laajempaa aluepolitiikkaa. Kuinka säilyttää alueellinen tasa-arvo ja palveluiden korkea taso laajassa ja harvaanasutussa Suomessa? Opinnäytetyö erittelee myös tapauskohtaisesti pitkin historiaa, kuinka aluesidonnainen teatteritaide on toiminut käytännössä.
Työn pääpaino on 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä, jolloin Kajaanin esittävän taiteen kenttä laajenee merkittävästi.
Työn tavoitteena on reflektoida kaupungin ja sen kulttuuritoimijoiden paradoksaalista suhdetta retrospektiivissä. Kajaanilainen teatterikulttuuri on vuosikymmenten halki ollut elimellisessä suhteessa ympäristöönsä ja kaupungin arkeen, joten miksi kaupunki on suhtautunut ja suhtautuu kahtalaisesti omaan taidekulttuuriinsa?
Aineistona olen käyttänyt Kajaanin teatterihistoriaa ruotivia kirjallisia teoksia, Kajaanin kaupungin asiakirjoja, viiden kaupungissa toimivan taiteilijan haastatteluja sekä omia pohdintojani kajaanilaisena teatterintekijänä.
Vaikka opinnäytetyö keskittyy Kajaanin kulttuurikenttään suhteessa kaupunkiorganisaatioonsa, tutkimus on luettavissa heijastamaan teatterikulttuurin sekä laajemminkin aluepolitiikan kokonaistilaa Suomessa.