PEDAGOGINEN JOHTAMIS- JA OHJAAMISPROSESSI LAHJAKKAIDEN OPISKELIJOIDEN OPINPOLULLA POHJOIS-KARJALAN KOULUTUSKUNTAYHTYMÄSSÄ
Niemeläinen, Toni (2011)
Niemeläinen, Toni
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168022
Tiivistelmä
Suomalaisessa koulujärjestelmässä pyritään takaamaan kaikille opiskelijoille mahdollisuus saada kykyjensä mukaista opetusta. Koulujärjestelmässämme erityishuomio on kiinnitetty koulussa heikosti menestyviin opiskelijoihin ja lahjakkaiden opiskelijoiden tarpeita ei ole huomioitu riittävästi. Organisaation sisältä löytyviä hyviä käytänteitä kehittämällä koulun johto voi yhdenmukaistaa toimintamalleja ja keskittää resursseja tehokkaammin lahjakkaiden opiskelijoiden ohjaamiseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä hyviä käytänteitä lahjakkaiden opiskelijoiden ohjaamisesta. Saatuja tuloksia hyödynnetään sekä johdon apuvälineenä että toimintaohjeena opettajille tilanteessa, kun kohdataan lahjakas opiskelija. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista lähestymistapaa noudattaen haastattelemalla lahjakkaiden kanssa työskentelevää henkilökuntaa. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia käyttämällä ja saatua aineistoa verrattiin kirjallisuudesta kerättyyn teoriaan.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin runsaasti eri käytänteitä lahjakkaiden opiskelijoiden ohjaamisesta ja useita kehitysehdotuksia, joiden pohjalta voidaan kehittää sekä lahjakkaiden opiskelijoiden ohjaamista että perusopetusta. Tuloksissa korostui toimintaohjeiden puute ja resurssien riittämättömyys lahjakkaiden opiskelijoiden ohjaamisessa. Jatkotutkimuksena voisi kehittää työelämän roolia lahjakkaiden opiskelijoiden ohjauksessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä hyviä käytänteitä lahjakkaiden opiskelijoiden ohjaamisesta. Saatuja tuloksia hyödynnetään sekä johdon apuvälineenä että toimintaohjeena opettajille tilanteessa, kun kohdataan lahjakas opiskelija. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista lähestymistapaa noudattaen haastattelemalla lahjakkaiden kanssa työskentelevää henkilökuntaa. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia käyttämällä ja saatua aineistoa verrattiin kirjallisuudesta kerättyyn teoriaan.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin runsaasti eri käytänteitä lahjakkaiden opiskelijoiden ohjaamisesta ja useita kehitysehdotuksia, joiden pohjalta voidaan kehittää sekä lahjakkaiden opiskelijoiden ohjaamista että perusopetusta. Tuloksissa korostui toimintaohjeiden puute ja resurssien riittämättömyys lahjakkaiden opiskelijoiden ohjaamisessa. Jatkotutkimuksena voisi kehittää työelämän roolia lahjakkaiden opiskelijoiden ohjauksessa.