Digitaalinen tarinankerronta maahanmuuttajien kotoutumisen tukijana
Kauppi, Kira (2011)
Kauppi, Kira
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137871
Tiivistelmä
Kira Kauppi. Digitaalinen tarinankerronta maahanmuuttajien kotoutumisen tukijana, Turku, kevät 2011, sivut 34.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Turun toimipaikka, Viestinnän koulutusohjelma, Medianomi (AMK).
Opinnäyteyön toiminnallisena osana toteutettiin digitaalisen tarinankerronan kurssi maahanmuuttajille Turun kristillisessä opistossa syksyllä 2010. Turun kristillinen opisto tarjoaa maahanmuuttajille kotoututumiskoulutusta, jonka yhtenä osana on mediakasvatus. Tutkielma pohjautuu digitaalisen tarinankerronnan kurssiin ja tarkastelee sen suunnittelua ja työvaiheita. Keskeisin tutkimuskysymys on, miten digitaalinen tarinankerronta voi mahdollisesti tukea maahanmuuttajien kotoutumista.
Mediaan liittyvät kysymykset tulivat osaksi maahanmuuttotutkimusta 1990-luvun lopussa. Silloin huomattiin, että medialla on tärkeä rooli maahanmuuttajien integroitumisessa suomalaiseen yhteiskuntaan. Tarkastelen maahanmuuttajien mediakasvatusta digitaalisen tarinankerronnan kannalta. Kurssin aikana huomasin, että digitaaliseen tarinankerrontaan sisältyy monia elementtejä, jotka tukevat maahanmuuttajan kotoutumista. Näitä ovat itse tarinan kertominen, kirjoittaminen, kuvan ja äänen käyttäminen sekä tarinan jakaminen julkisesti.
Digitaalinen tarina kertoo yleensä jostakin henkilökohtaisesta aiheesta. Kurssille osallistuneiden maahanmuuttajien tarinat käsittelivät pääosin oman kotimaan ja uuden kotimaan eroja. Oppilaat joutuivat pohtimaan omaa sopeutumistaan uuteen maahan ja sen käytäntöihin. Monet käsittelivät tarinan avulla myös ikävää, jota tunsivat vanhaa eläämäänsä kohtaan. Tällainen oman elämän tarkastelu auttaa vahvistamaan henkilön identiteettiä ja sopeutumista uusiin tilanteisiin.
Digitaalisen tarinankerronnan prosessi vahvistaa maahanmuuttajilla myös suomen kielen puhuttua ja kirjallista taitoa sekä tietoteknisiä taitoja, kuten internetin hyödyntämistä tiedon hankinnassa ja editointiohjelman käyttöä. Tutkimukseni lopputuloksena voin todeta, että digitaalinen tarinankerronta on hyvin potentiaalinen keino edistää maahanmuuttajien kotoutumista ja sitä voisi näin ollen suositella käytettäväksi osana heidän kotoutumiskoulutustaan.
Asiasanat: kotoutuminen, digitaalinen, tarina, maahanmuuttaja, mediakasvatus, hanke
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Turun toimipaikka, Viestinnän koulutusohjelma, Medianomi (AMK).
Opinnäyteyön toiminnallisena osana toteutettiin digitaalisen tarinankerronan kurssi maahanmuuttajille Turun kristillisessä opistossa syksyllä 2010. Turun kristillinen opisto tarjoaa maahanmuuttajille kotoututumiskoulutusta, jonka yhtenä osana on mediakasvatus. Tutkielma pohjautuu digitaalisen tarinankerronnan kurssiin ja tarkastelee sen suunnittelua ja työvaiheita. Keskeisin tutkimuskysymys on, miten digitaalinen tarinankerronta voi mahdollisesti tukea maahanmuuttajien kotoutumista.
Mediaan liittyvät kysymykset tulivat osaksi maahanmuuttotutkimusta 1990-luvun lopussa. Silloin huomattiin, että medialla on tärkeä rooli maahanmuuttajien integroitumisessa suomalaiseen yhteiskuntaan. Tarkastelen maahanmuuttajien mediakasvatusta digitaalisen tarinankerronnan kannalta. Kurssin aikana huomasin, että digitaaliseen tarinankerrontaan sisältyy monia elementtejä, jotka tukevat maahanmuuttajan kotoutumista. Näitä ovat itse tarinan kertominen, kirjoittaminen, kuvan ja äänen käyttäminen sekä tarinan jakaminen julkisesti.
Digitaalinen tarina kertoo yleensä jostakin henkilökohtaisesta aiheesta. Kurssille osallistuneiden maahanmuuttajien tarinat käsittelivät pääosin oman kotimaan ja uuden kotimaan eroja. Oppilaat joutuivat pohtimaan omaa sopeutumistaan uuteen maahan ja sen käytäntöihin. Monet käsittelivät tarinan avulla myös ikävää, jota tunsivat vanhaa eläämäänsä kohtaan. Tällainen oman elämän tarkastelu auttaa vahvistamaan henkilön identiteettiä ja sopeutumista uusiin tilanteisiin.
Digitaalisen tarinankerronnan prosessi vahvistaa maahanmuuttajilla myös suomen kielen puhuttua ja kirjallista taitoa sekä tietoteknisiä taitoja, kuten internetin hyödyntämistä tiedon hankinnassa ja editointiohjelman käyttöä. Tutkimukseni lopputuloksena voin todeta, että digitaalinen tarinankerronta on hyvin potentiaalinen keino edistää maahanmuuttajien kotoutumista ja sitä voisi näin ollen suositella käytettäväksi osana heidän kotoutumiskoulutustaan.
Asiasanat: kotoutuminen, digitaalinen, tarina, maahanmuuttaja, mediakasvatus, hanke