Publikarbete - med fokus på åskådarens upplevelse och utveckling : beskrivning och receptionsanalys av publikarbete kring föreställningen Utrensning hösten 2010
Helander, Maria (2011)
Helander, Maria
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025445
Tiivistelmä
Syftet med denna uppsats är att beskriva och reflektera över det mottagande publikarbetet kring teateruppsättningen Utrensning av Sofi Oksanen fick. Inledningsvis redogörs teoretiskt för vad publikarbete i samband med teaterföreställningar innebär och varför det görs. Därefter behandlas utformningen av ett publikarbete; ett studiematerial för gymnasieelever. Studiematerialet samanställdes genom forskning och utprövning av lämpliga arbetsuppgifter. Vidare återges hur studiematerialet användes i praktiken, i form av ett förarbete inför föreställning.
En viktig del av denna uppsats är receptionsanalyserna. Respons samlades in från de elever som deltog i förarbetet. Samtidigt inhämtades även, via en enkätundersökning, information om hur gymnasielärare använt sig av studiematerialet. En analys av dessa svar gjordes för att försöka finna ut hur bekanta elever och lärare är med publikarbete och dess syfte. På basen av responsen och analysen av denna konstaterades att det finns ett stort behov av och intresse för publikarbete. Konstfostran i samband med en konstupplevelse stöder den personliga utvecklingen. The purpose of this paper is to describe how audience development was conducted in relation to the theatrical performance Purge by Sofi Oksanen, and to reflect on the reception that it received. Firstly this paper describes in theory how and why audience development is conducted in relation to theatrical performances. Thereafter the audience development in relation to the play Purge is discussed. Measuring this development consisted of educational tasks intended for high school students.
An important part of this paper is the reception analysis. The analysis is based on information gathered from two feedback surveys, one that was handed out to the high school students and another that was handed out to the teachers. The intention of these feedback surveys was to find out how familiar students and teachers were with audience development and its purpose. The conclusion, based on the feedback and the results of the analysis, is that audience development is needed and that education in cohesion with an art experience is beneficial for one’s personal development.
En viktig del av denna uppsats är receptionsanalyserna. Respons samlades in från de elever som deltog i förarbetet. Samtidigt inhämtades även, via en enkätundersökning, information om hur gymnasielärare använt sig av studiematerialet. En analys av dessa svar gjordes för att försöka finna ut hur bekanta elever och lärare är med publikarbete och dess syfte. På basen av responsen och analysen av denna konstaterades att det finns ett stort behov av och intresse för publikarbete. Konstfostran i samband med en konstupplevelse stöder den personliga utvecklingen.
An important part of this paper is the reception analysis. The analysis is based on information gathered from two feedback surveys, one that was handed out to the high school students and another that was handed out to the teachers. The intention of these feedback surveys was to find out how familiar students and teachers were with audience development and its purpose. The conclusion, based on the feedback and the results of the analysis, is that audience development is needed and that education in cohesion with an art experience is beneficial for one’s personal development.