Virka- ja virantoimitusmatkat sekä niiden matkakorvaukset kunta-alalla
Törmä, Marita (2011)
Törmä, Marita
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096815
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Kihniön kunnassa tehtäviä virka- ja virantoimitusmatkoja. Tarkoituksena oli selvittää millaisia virka- ja virantoimitusmatkoja kunnassa tehdään ja paljonko näistä matkoista maksetaan verovapaita matkakustannusten korvauksia. Lisäksi haluttiin saada selville tehdäänkö virka- ja virantoimitusmatkat mahdollisimman vähin kokonaiskustannuksin.
Tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkittavana aineistona käytettiin Kihniön kunnan kirjanpidosta ja palkkalaskennasta saatavia raportteja. Lisäksi tutkimusmateriaalina käytettiin matkalaskutositteita. Tutkimusta täydentämään käytettiin myös kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tämä toteutettiin teemahaastattelun muodossa. Kihniön kunnan henkilöstöstä valittiin haastateltavaksi tarkoituksenmukainen kohdejoukko. Haastattelut olivat luonteeltaan keskustelunomaisia ja niillä pyrittiin selvittämään työntekijöiden mietteitä virka- ja virantoimitusmatkojen tekemisestä.
Virka- ja virantoimitusmatkojen tietopuolista asiaa selventämään työhön on liitetty näitä asioita käsittelevä teoriaosuus. Tässä teoriaosuudessa selvitetään työhön liittyvää matkaa säätelevät yleiset lait ja säädökset. Kunta-alan määräyksiä työhön liittyvistä matkoista selvennetään Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen määräysten pohjalta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että noin puolet Kihniön kunnan henkilöstöstä tekee virka- ja virantoimitusmatkoja. Tästä työnsä vuoksi matkustavasta joukosta säännöllisesti matkustavia on noin puolet ja toinen puoli matkustaa vain satunnaisesti. Kunnan kahden osaston matkakorvauksista maksettavat kustannukset ovat kasvussa, kun taas kahden osaston maksamat korvausmäärät ovat pysyneet ennallaan. Vuosittaisia vaihteluja korvausten määriin tuovat kulloinkin matkustusta vaativien töiden määrät. Virka- ja virantoimitusmatkat tehdään kunnassa pääsääntöisesti mahdollisimman vähin kokonaiskustannuksin. Henkilöstön haastattelusta kävi ilmi, että pitkät virkamatkat koetaan usein raskaiksi. Tulevaisuudessa tehtävien virkamatkojen määriä toivotaan voivan vähentää esimerkiksi videoneuvottelujen avulla.
Tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkittavana aineistona käytettiin Kihniön kunnan kirjanpidosta ja palkkalaskennasta saatavia raportteja. Lisäksi tutkimusmateriaalina käytettiin matkalaskutositteita. Tutkimusta täydentämään käytettiin myös kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tämä toteutettiin teemahaastattelun muodossa. Kihniön kunnan henkilöstöstä valittiin haastateltavaksi tarkoituksenmukainen kohdejoukko. Haastattelut olivat luonteeltaan keskustelunomaisia ja niillä pyrittiin selvittämään työntekijöiden mietteitä virka- ja virantoimitusmatkojen tekemisestä.
Virka- ja virantoimitusmatkojen tietopuolista asiaa selventämään työhön on liitetty näitä asioita käsittelevä teoriaosuus. Tässä teoriaosuudessa selvitetään työhön liittyvää matkaa säätelevät yleiset lait ja säädökset. Kunta-alan määräyksiä työhön liittyvistä matkoista selvennetään Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen määräysten pohjalta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että noin puolet Kihniön kunnan henkilöstöstä tekee virka- ja virantoimitusmatkoja. Tästä työnsä vuoksi matkustavasta joukosta säännöllisesti matkustavia on noin puolet ja toinen puoli matkustaa vain satunnaisesti. Kunnan kahden osaston matkakorvauksista maksettavat kustannukset ovat kasvussa, kun taas kahden osaston maksamat korvausmäärät ovat pysyneet ennallaan. Vuosittaisia vaihteluja korvausten määriin tuovat kulloinkin matkustusta vaativien töiden määrät. Virka- ja virantoimitusmatkat tehdään kunnassa pääsääntöisesti mahdollisimman vähin kokonaiskustannuksin. Henkilöstön haastattelusta kävi ilmi, että pitkät virkamatkat koetaan usein raskaiksi. Tulevaisuudessa tehtävien virkamatkojen määriä toivotaan voivan vähentää esimerkiksi videoneuvottelujen avulla.