Mielenterveyskuntoutujien kokemuksia koulukiusaamisesta elämänkulun kannalta
Vartiainen, Kaisu; Tykkyläinen, Roosa (2019)
Vartiainen, Kaisu
Tykkyläinen, Roosa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031965
Tiivistelmä
Koulukiusaaminen on vakava ongelma, joka voi jättää jäljen kiusattuun loppuelämäksi. Kiusaaminen voi ilmetä fyysisenä tai henkisenä toimintana, kuten haukkumisena tai lyömisenä. Moniammatillisen opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvata, millaisia kokemuksia mielenterveyskuntoutujilla on ollut koulukiusaamisesta. Tutkimustehtävänä on selvittää, millaista koulukiusaaminen on ollut ja miten se on vaikuttanut mielenterveyskuntoutujien terveyteen ja hyvinvointiin sekä sosiaaliseen elämään. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella sekä teemahaastatteluilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti eli induktiivisesti.
Opinnäytetyömme kyselylomakkeen vastaamiseen osallistui 15 henkilöä ja haastatteluun 3 henkilöä. Tutkimustulosten perusteella yleisimpiä fyysisiä kiusaamisen muotoja ovat olleet töniminen ja lyöminen. Henkisenä kiusaamismuotona useimmiten esille on nousseet haukkuminen ja syrjiminen. Osallistujat ovat kokeneet kiusaamisen vaikuttaneen mielialaan alentavasti. Suurimmalla osalla on ollut kokemus masennusoireista, fyysisestä passivoitumisesta ja huonoista ruokailutottumuksista. Kiusaamisen on koettu aiheuttaneen syrjäytymistä, itsetunto-ongelmia sekä vaikeuksia ystävyyssuhteissa ja työllistymisessä. Kokemusten mukaan koulukiusaamiseen puuttuminen on ollut puutteellista ja kiusaamista on vähätelty koulun aikuisten toimesta.
Jatkotutkimusideoita tälle opinnäytetyölle on koulukiusaaminen kiusaajan näkökulmasta, koulukiusaamiseen puuttumisen prosessi sekä kuinka koululaiset ovat kokeneet muihin kohdistuneen kiusaamisen vaikuttaneen heihin.
Opinnäytetyömme kyselylomakkeen vastaamiseen osallistui 15 henkilöä ja haastatteluun 3 henkilöä. Tutkimustulosten perusteella yleisimpiä fyysisiä kiusaamisen muotoja ovat olleet töniminen ja lyöminen. Henkisenä kiusaamismuotona useimmiten esille on nousseet haukkuminen ja syrjiminen. Osallistujat ovat kokeneet kiusaamisen vaikuttaneen mielialaan alentavasti. Suurimmalla osalla on ollut kokemus masennusoireista, fyysisestä passivoitumisesta ja huonoista ruokailutottumuksista. Kiusaamisen on koettu aiheuttaneen syrjäytymistä, itsetunto-ongelmia sekä vaikeuksia ystävyyssuhteissa ja työllistymisessä. Kokemusten mukaan koulukiusaamiseen puuttuminen on ollut puutteellista ja kiusaamista on vähätelty koulun aikuisten toimesta.
Jatkotutkimusideoita tälle opinnäytetyölle on koulukiusaaminen kiusaajan näkökulmasta, koulukiusaamiseen puuttumisen prosessi sekä kuinka koululaiset ovat kokeneet muihin kohdistuneen kiusaamisen vaikuttaneen heihin.