Teräksisten avokatosten jäykistäminen
Ängeslevä, Ville (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ängeslevä, Ville
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107091
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin avokatosten jäykistämistä sekä katosten suunnittelun erityispiirteitä.
Opinnäytetyössä esitetään eri jäykistysmenetelmät ja menetelmien edut ja käyttökohteet. Lisäksi käydään läpi tuulikuormien määritys eurokoodin SFS-EN 1991-1-4 mukaan katoksille niin, että rakenteen mahdollinen resonanssi tuulen turbulenssin kanssa otetaan huomioon. Kokonaistuulikuorman määritys käydään läpi painekertoimista laskettuna.
Opittua teoriaa sovellettiin teräksisen polttoainekatoksen suunnittelussa. Katokseen jouduttiin tekemään korjaussuunnitelma, koska se nurjahti sivulle lumikuorman painosta. Opinnäytetyössä käydään läpi katoksen jäykistyksen suunnittelun vaiheet. Kuormien laskennan jälkeen vertailtiin ohjaajien kanssa erilaisia jäykistysvaihtoehtoja ja valittiin paras vaihtoehto. Stabiilius tarkastettiin kehäohjelma STAAD.Pro:lla ja kuormien laskennat sekä liitosten mitoitus toteutettiin käsin laskennalla. Piirustukset tehtiin AutoCAD:lla.
Suunnitelmien perusteella valittu jäykistystapa olisi toimiva ratkaisu ja toteutuukin muilta osin paitsi liitokset vaihdetaan hitsiliitoksista pulttiliitoksiin. Syynä tähän on työmaalla hitsaamisen vaikeus.
Työn valmistumisen aikaan rakennustöitä ei ollut vielä aloitettu.
Opinnäytetyössä esitetään eri jäykistysmenetelmät ja menetelmien edut ja käyttökohteet. Lisäksi käydään läpi tuulikuormien määritys eurokoodin SFS-EN 1991-1-4 mukaan katoksille niin, että rakenteen mahdollinen resonanssi tuulen turbulenssin kanssa otetaan huomioon. Kokonaistuulikuorman määritys käydään läpi painekertoimista laskettuna.
Opittua teoriaa sovellettiin teräksisen polttoainekatoksen suunnittelussa. Katokseen jouduttiin tekemään korjaussuunnitelma, koska se nurjahti sivulle lumikuorman painosta. Opinnäytetyössä käydään läpi katoksen jäykistyksen suunnittelun vaiheet. Kuormien laskennan jälkeen vertailtiin ohjaajien kanssa erilaisia jäykistysvaihtoehtoja ja valittiin paras vaihtoehto. Stabiilius tarkastettiin kehäohjelma STAAD.Pro:lla ja kuormien laskennat sekä liitosten mitoitus toteutettiin käsin laskennalla. Piirustukset tehtiin AutoCAD:lla.
Suunnitelmien perusteella valittu jäykistystapa olisi toimiva ratkaisu ja toteutuukin muilta osin paitsi liitokset vaihdetaan hitsiliitoksista pulttiliitoksiin. Syynä tähän on työmaalla hitsaamisen vaikeus.
Työn valmistumisen aikaan rakennustöitä ei ollut vielä aloitettu.