Toimitilajohtamisen kehittäminen Metsähallituksen Palvelukeskuksessa
Kiiskinen, Pentti (2008)
Kiiskinen, Pentti
Hämeen ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905132729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905132729
Tiivistelmä
Tämä tutkimustyö selvitti Metsähallituksen Palvelukeskuksen toimitilajohtamisen nykytilaa ja sen kehittämistä. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Metsähallituksen Palvelukeskuksen toimitilajohtamista sekä tutkia mahdollisuuksia kytkeä se kiinteämmäksi osaksi Metsähallituksen ydintoimintojen strategista johtamista.
Selvityksessä perehdytään prosessien hallinnan, kehittämisen ja johtamisen teoriataustaan painottaen palveluprosessien sekä julkisen hallinnon erityispiirteitä. Tutkimuksessa käsitellään toimitilajohtamisen teoriataustaa ja esitellään Metsähallituksen Palvelukeskuksen toimitilajohtamisen nykytilasta tilojen käyttäjille tehdyn asiakaskyselyn tulokset. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Aineiston keräämiseen laadittiin kyselylomake ja kysely toteutettiin Webrobol verkkokyselynä.
Lisäksi selvityksessä esitetään kehittämisehdotuksia.
Toimitilajohtamisen taso koettiin kyselytutkimuksen mukaan hyväksi. Asiakaslähtöisyys päätöksenteossa sekä prosessien selkeyttäminen ilmenivät kehittämiskohteina. Toimitilajohtaminen on organisaation perustoimintaa tukevien tukitoimintojen suunnittelu- ja koordinoimistehtävä, jonka
päätehtävänä ovat vaatimukset täyttävä palvelukonseptin tarjonta ja toimintojen koordinointi. Toimitilajohtamisen vaatimukset lisääntyvät nopeiden taloudellisten muutosten ja ympäristöasioiden korostumisen myötä.
Toimitilajohtaminen tulee liittää osaksi Metsähallituksen strategiaa, jotta koordinointi voitaisiin optimoida. Strategiselle toimitilajohtamiselle tulisi luoda näkyvämpi rooli Metsähallituksen toiminnassa. Tutkimuksen tulosten pohjalta metsähallituksen johto voi tehdä johtopäätöksiä toimitilajohtamisen tulevasta roolista Metsähallituksessa.
Selvityksessä perehdytään prosessien hallinnan, kehittämisen ja johtamisen teoriataustaan painottaen palveluprosessien sekä julkisen hallinnon erityispiirteitä. Tutkimuksessa käsitellään toimitilajohtamisen teoriataustaa ja esitellään Metsähallituksen Palvelukeskuksen toimitilajohtamisen nykytilasta tilojen käyttäjille tehdyn asiakaskyselyn tulokset. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Aineiston keräämiseen laadittiin kyselylomake ja kysely toteutettiin Webrobol verkkokyselynä.
Lisäksi selvityksessä esitetään kehittämisehdotuksia.
Toimitilajohtamisen taso koettiin kyselytutkimuksen mukaan hyväksi. Asiakaslähtöisyys päätöksenteossa sekä prosessien selkeyttäminen ilmenivät kehittämiskohteina. Toimitilajohtaminen on organisaation perustoimintaa tukevien tukitoimintojen suunnittelu- ja koordinoimistehtävä, jonka
päätehtävänä ovat vaatimukset täyttävä palvelukonseptin tarjonta ja toimintojen koordinointi. Toimitilajohtamisen vaatimukset lisääntyvät nopeiden taloudellisten muutosten ja ympäristöasioiden korostumisen myötä.
Toimitilajohtaminen tulee liittää osaksi Metsähallituksen strategiaa, jotta koordinointi voitaisiin optimoida. Strategiselle toimitilajohtamiselle tulisi luoda näkyvämpi rooli Metsähallituksen toiminnassa. Tutkimuksen tulosten pohjalta metsähallituksen johto voi tehdä johtopäätöksiä toimitilajohtamisen tulevasta roolista Metsähallituksessa.