TILAUS-TOIMITUSPROSESSIN KUVAAMINEN JA KEHITTÄMINEN CASE: PARTTIA OY
Sainio, Tuomas; Koskinen, Aleksi (2011)
Sainio, Tuomas
Koskinen, Aleksi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107071
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tilaus-toimitusprosessin kuvaaminen ja tehostaminen. Case-yrityksenä oli pieni kotkalainen tilauspakkaamo, Parttia Oy. Opinnäytetyössä perehdyttiin seuraaviin pakkauspalvelujen prosesseihin: asiakkuudenhallinta, hankinta, tuotanto ja varastointi sekä näihin toimintoihin liittyvät tukiprosessit. Kuvauksessa keskityttiin yrityksen toiminnan sekä tehokkuuden kannalta olennaisiin prosesseihin. Parttian suurimpana lähitulevaisuuden haas-teena voidaan nähdä yrityksen toimitusjohtajan siirtymisen eläkkeelle. Tämä tarkoittaa suurta muutosta koko yrityksessä.
Opinnäytetyössä kuvattiin Parttian prosesseja tilauksen vastaanottamisesta aina reklamaatioiden käsittelyyn asti. Opinnäytetyössä tunnistettiin ne kohdat Parttian ydinprosesseista, joita tehostamalla saavutetaan parempia tuloksia koko prosessiketjun sisällä. Tavoitteena oli antaa yritykselle käytännöllisiä ja helposti omaksuttavia ideoita asiakkuudenhallinnan, varastoinnin ja tuotannon kehittämiseen. Käytännöllisyyden kautta saavutetaan tehokkuutta ilman suuria investointeja uudenlaisiin toiminto- tai prosessimalleihin.
Opinnäytetyötä tehdessä havaittiin kuinka pienyrityksen toimintaympäristö voi olla hyvinkin erilainen valtavirtaan verrattuna. Tämän takia oli tärkeää, että lähteistä saatua tietoa sovellettiin Parttian toimintaympäristöön sopivaksi. Valmiita menestykseen johtavia malleja ei kirjallisuudesta löytynyt.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tapaa. Lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, Pakkaus-lehteä, yrityksen sisällä suoritettuja tee-mahaastatteluja sekä internetiä. Yrityksen toimintaan tutustuttiin vierailemalla yrityksessä. Pakkausala ei ollut meille entuudestaan tuttu, joten opittavaa oli paljon. Pakkausalaan liittyvien toimintojen ja muuttujien moninaisuus oli yllättä-vää.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että Parttian toiminnassa on kehitettävää. Ehdotettujen muutosten läpivieminen on mahdollista, mutta se vaatii pitkäjänteisyyttä Parttialta.
Opinnäytetyössä kuvattiin Parttian prosesseja tilauksen vastaanottamisesta aina reklamaatioiden käsittelyyn asti. Opinnäytetyössä tunnistettiin ne kohdat Parttian ydinprosesseista, joita tehostamalla saavutetaan parempia tuloksia koko prosessiketjun sisällä. Tavoitteena oli antaa yritykselle käytännöllisiä ja helposti omaksuttavia ideoita asiakkuudenhallinnan, varastoinnin ja tuotannon kehittämiseen. Käytännöllisyyden kautta saavutetaan tehokkuutta ilman suuria investointeja uudenlaisiin toiminto- tai prosessimalleihin.
Opinnäytetyötä tehdessä havaittiin kuinka pienyrityksen toimintaympäristö voi olla hyvinkin erilainen valtavirtaan verrattuna. Tämän takia oli tärkeää, että lähteistä saatua tietoa sovellettiin Parttian toimintaympäristöön sopivaksi. Valmiita menestykseen johtavia malleja ei kirjallisuudesta löytynyt.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tapaa. Lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, Pakkaus-lehteä, yrityksen sisällä suoritettuja tee-mahaastatteluja sekä internetiä. Yrityksen toimintaan tutustuttiin vierailemalla yrityksessä. Pakkausala ei ollut meille entuudestaan tuttu, joten opittavaa oli paljon. Pakkausalaan liittyvien toimintojen ja muuttujien moninaisuus oli yllättä-vää.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että Parttian toiminnassa on kehitettävää. Ehdotettujen muutosten läpivieminen on mahdollista, mutta se vaatii pitkäjänteisyyttä Parttialta.