ASIAKKUUKSIEN JOHTAMISEN MALLIN KEHITTÄMINEN SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄLLE
Haataja, Marko (2011)
Haataja, Marko
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295357
Tiivistelmä
Tutkivan kehittämistyön aiheena oli asiakkuuksien johtamisen mallin kehittäminen Savon koulutuskuntayhtymälle. Tällä hetkellä koulutuskuntayhtymällä ei ole määritelty asiakkuuksien johtamista, vaikka se nähdäänkin strategisesti erittäin tärkeänä kehityskohteena. Tavoitteena on saada asiakkuuksien johtaminen kiinteäksi osaksi koulutuskuntayhtymän strategista ja operatiivista toimintaa. Savon koulutuskuntayhtymän asiakkuuksien johtaminen on yksi niistä strategisista haasteista ja toimenpiteistä, joilla oppilaitos on mukana menestyksen ja hyvinvoinnin rakentamisessa 2020-luvun Suomessa.
Opinnäytetyö eteni teoreettisen kirjallisuuskatsauksen ja toimintaympäristökuvaksen kautta varsinaiseen empiiriseen osuuteen. Empiirisessä osassa käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta ja hyödynnettiin monipuolisia tutkimusmenetelmiä kuten teemahaastattelua, tapaustutkimusta sekä osallistuvaa havainnointia. Tämän kehittämistyön tuloksena saatiin rakennettua kuusikohtainen malli asiakkuuksien johtamiseen Savon koulutuskuntayhtymälle. Mallin keskeisiä sisältöjä ovat: oikeiden tavoitteiden ja mittareiden asettaminen, prosessien luominen yksinkertaisiksi ja asiakaslähtöisiksi ja asiantuntijuuden sekä innovoinnin kehittäminen kaikilla organisaation tasoilla.
Varsinainen mallin todentaminen ei kuulunut tämän tutkimuksen aihepiiriin. Mallin todentaminen on mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe.
Opinnäytetyö eteni teoreettisen kirjallisuuskatsauksen ja toimintaympäristökuvaksen kautta varsinaiseen empiiriseen osuuteen. Empiirisessä osassa käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta ja hyödynnettiin monipuolisia tutkimusmenetelmiä kuten teemahaastattelua, tapaustutkimusta sekä osallistuvaa havainnointia. Tämän kehittämistyön tuloksena saatiin rakennettua kuusikohtainen malli asiakkuuksien johtamiseen Savon koulutuskuntayhtymälle. Mallin keskeisiä sisältöjä ovat: oikeiden tavoitteiden ja mittareiden asettaminen, prosessien luominen yksinkertaisiksi ja asiakaslähtöisiksi ja asiantuntijuuden sekä innovoinnin kehittäminen kaikilla organisaation tasoilla.
Varsinainen mallin todentaminen ei kuulunut tämän tutkimuksen aihepiiriin. Mallin todentaminen on mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe.