Euromance -leiri nonformaalin oppimisen ympäristönä
Salmela, Elisa; Pikkarainen, Mari (2011)
Salmela, Elisa
Pikkarainen, Mari
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096908
Tiivistelmä
Monikulttuurisen nuorisotyön tekeminen ja tutkiminen ovat erittäin ajankohtaisia asioita. Myös uusia opetusmenetelmiä etsitään jatkuvasti. Nuoret ja lapset ovat tulevaisuuden monikulttuuristen yhteiskuntien jäseniä, joten luonnollisesti monikulttuurisen työn tekemisen painopiste on heissä. Opinnäytetyön tilaajamme, Kokkolassa toimivan valtakunnallisen nuorisokeskus Villa Elban, toimesta teimme opinnäytetyön liittyen Euromance -leiriin.
Euromance on Villa Elban järjestämä nuorten poikkitaiteellinen leiri. Viikon ajan nuoret työskentelevät valitsemassaan taidetyöpajassa. Ammattiopettajien ohjauksessa nuoret luovat poikkitaiteellisen loppuesityksen, joka on yleensä esitetty Kokkolan keskustassa yleisölle. Euromancen tavoitteena on kehittää nuorten kulttuurillisia valmiuksia, vahvistaa nuorten identiteettiä sekä tarjota nonformaali oppimisympäristö. Nonformaali oppiminen on muodollisen koulutusjärjestelmän ulkopuolella tapahtuvaa vapaaehtoisuuteen perustuvaa organisoitua toimintaa.
Opinnäytetyössämme tutkimme Euromance -leirin vaikutusta nuorten nonformaaliin eli epäviralliseen oppimiseen. Päädyimme yhteispäätöksestä kvalitatiivisiin menetelmiin. Aineiston keruun suoritimme Euromance -leirille osallistuneille suomalaisille lähettämillämme kyselylomakkeilla. Vastauksia saimme takaisin todella vähän, mutta silti tutkimuksemme onnistui.
Työmme osoittaa kansainvälisen poikkitaiteellisen leirin toimivan oivallisena nonformaalin oppimisen ympäristönä. Oppimista tapahtuu monella eri tasolla ja monella eri tavalla. Nuoret oppivat esimerkiksi uusia lauluja, mutta myös uusia sanoja vieraista kielistä. Tekemällämme kyselyllä selvitimme myös, että leiri toisaalta rikkoi, mutta toisaalta myös vahvisti nuorten ennakkoluuloja. Vertaisoppiminen sekä tekemällä oppiminen olivat vahvoja nonformaalin oppimisen tapoja leirillä. Nuoret saivat oppimisen kokemuksia ilman, että he itse edes pyrkivät siihen. Leirillä tapahtui siis hyvin paljon myös informaalia eli arkielämän oppimista.
Euromance on Villa Elban järjestämä nuorten poikkitaiteellinen leiri. Viikon ajan nuoret työskentelevät valitsemassaan taidetyöpajassa. Ammattiopettajien ohjauksessa nuoret luovat poikkitaiteellisen loppuesityksen, joka on yleensä esitetty Kokkolan keskustassa yleisölle. Euromancen tavoitteena on kehittää nuorten kulttuurillisia valmiuksia, vahvistaa nuorten identiteettiä sekä tarjota nonformaali oppimisympäristö. Nonformaali oppiminen on muodollisen koulutusjärjestelmän ulkopuolella tapahtuvaa vapaaehtoisuuteen perustuvaa organisoitua toimintaa.
Opinnäytetyössämme tutkimme Euromance -leirin vaikutusta nuorten nonformaaliin eli epäviralliseen oppimiseen. Päädyimme yhteispäätöksestä kvalitatiivisiin menetelmiin. Aineiston keruun suoritimme Euromance -leirille osallistuneille suomalaisille lähettämillämme kyselylomakkeilla. Vastauksia saimme takaisin todella vähän, mutta silti tutkimuksemme onnistui.
Työmme osoittaa kansainvälisen poikkitaiteellisen leirin toimivan oivallisena nonformaalin oppimisen ympäristönä. Oppimista tapahtuu monella eri tasolla ja monella eri tavalla. Nuoret oppivat esimerkiksi uusia lauluja, mutta myös uusia sanoja vieraista kielistä. Tekemällämme kyselyllä selvitimme myös, että leiri toisaalta rikkoi, mutta toisaalta myös vahvisti nuorten ennakkoluuloja. Vertaisoppiminen sekä tekemällä oppiminen olivat vahvoja nonformaalin oppimisen tapoja leirillä. Nuoret saivat oppimisen kokemuksia ilman, että he itse edes pyrkivät siihen. Leirillä tapahtui siis hyvin paljon myös informaalia eli arkielämän oppimista.