Ohjattu harjoittelu kansainvälisessä oppimisympäristössä : ohjaajien kokemuksia ja käsityksiä suomalaisen opiskelijan ohjuksesta irlantilaisessa tulkkivälityskeskuksessa
Pesonen, Laura (2011)
Pesonen, Laura
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096772
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa irlantilaisten ohjaajien kokemuksista suomalaisista harjoittelijoista ja heidän ohjauksestaan sekä yhteistyöstä Humanistisen ammattikorkeakoulun kanssa. Humanistisen ammattikorkeakoulun ja Bridge Interpreting Ltd:n välillä on ollut yhteistyötä kolmen vuoden ajan, mutta sitä ei ole dokumentoitu. Tiedontarve toimi tutkielman lähtökohtana. Tutkimuskohteena ovat irlantilaisen tulkkivälityskeskuksen omistajat, jotka toimivat harjoitteluohjaajina suomalaisille harjoittelijoille. Opinnäytetyö on toteutettu ohjaajan näkökulmasta.
Opinnäytetyön tilaajana on Humanistinen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla, jotka on toteutettu marraskuussa 2010 sekä helmikuussa 2011. Haastattelut toteutettiin englanniksi ja sen jälkeen saatu materiaali on käännetty suomenkielelle. Teoriaa ja saatua tutkimusaineistoa jaettiin teemoiksi, joiden avulla ohjaajien käsityksiä tarkasteltiin. Tutkimuksen tavoitteena ei ollut kerätä yleistettävää tietoa vaan ohjaajien henkilökohtaisten kokemuksien kartoittaminen oli tärkeintä.
Tämän tutkielman perusteella voidaan todeta, että tärkeimmiksi opiskelijan ominaisuuksiksi nousivat kiinnostuneisuus, motivoituneisuus, sosiaalisuus ja itseohjautuvuus. Tutkielman tulokset osoittavat, että huomionarvoisiksi ohjauksen osa-alueiksi nousivat opiskelijan tukeminen, motivointi opiskeluun, palautteen antaminen ja arviointi. Saadut tulokset osoittavat myös, että yhteistyön myönteisiksi vaikutuksiksi korostuivat kokemusten jakaminen, toimintatapojen vertailumahdollisuus ja hyvien vuorovaikutussuhteiden luominen.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, koska ohjatun harjoittelun oppimisympäristön kehittäminen on kannattavaa. Työ palvelee lisäksi seuraavia ulkomaille harjoittelua suorittamaan lähteviä opiskelijoita. Kansainvälinen yhteistyö koetaan merkitykselliseksi sekä työelämän että koulutuksen näkökulmasta. Jo saadut hyvät kokemukset kotimaassa harjoittelukäytänteiden toteutuksesta osoittavat niiden mahdollisen toimintakelpoisuuden myös ulkomailla.
Opinnäytetyön tilaajana on Humanistinen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla, jotka on toteutettu marraskuussa 2010 sekä helmikuussa 2011. Haastattelut toteutettiin englanniksi ja sen jälkeen saatu materiaali on käännetty suomenkielelle. Teoriaa ja saatua tutkimusaineistoa jaettiin teemoiksi, joiden avulla ohjaajien käsityksiä tarkasteltiin. Tutkimuksen tavoitteena ei ollut kerätä yleistettävää tietoa vaan ohjaajien henkilökohtaisten kokemuksien kartoittaminen oli tärkeintä.
Tämän tutkielman perusteella voidaan todeta, että tärkeimmiksi opiskelijan ominaisuuksiksi nousivat kiinnostuneisuus, motivoituneisuus, sosiaalisuus ja itseohjautuvuus. Tutkielman tulokset osoittavat, että huomionarvoisiksi ohjauksen osa-alueiksi nousivat opiskelijan tukeminen, motivointi opiskeluun, palautteen antaminen ja arviointi. Saadut tulokset osoittavat myös, että yhteistyön myönteisiksi vaikutuksiksi korostuivat kokemusten jakaminen, toimintatapojen vertailumahdollisuus ja hyvien vuorovaikutussuhteiden luominen.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, koska ohjatun harjoittelun oppimisympäristön kehittäminen on kannattavaa. Työ palvelee lisäksi seuraavia ulkomaille harjoittelua suorittamaan lähteviä opiskelijoita. Kansainvälinen yhteistyö koetaan merkitykselliseksi sekä työelämän että koulutuksen näkökulmasta. Jo saadut hyvät kokemukset kotimaassa harjoittelukäytänteiden toteutuksesta osoittavat niiden mahdollisen toimintakelpoisuuden myös ulkomailla.