Eksynyttä lammasta etsimässä : Raamatun lammasvertauksen pohdintaa alakoulun neljäsluokkalaisten kanssa
Tenhunen, Mari (2011)
Tenhunen, Mari
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107020
Tiivistelmä
Opinnäytetyön on hankkeistanut Päivärinnan koulu Ylivieskassa. Työelämäohjaajana on toiminut luokanopettaja Helli Vähäjylkkä. Opinnäytetyön aiheena ovat paimenet ja lampaat Raamatussa ja Raamatun lammasvertauksen käsittely. Työn tavoitteena oli selvittää, ovatko Raamatun vertaukset lampaista ja paimenista nykyajan lapselle vieraita ja vaikeasti ymmärrettäviä vai tuttuja ja helppoja. Toisena työn tavoitteena oli tuottaa opetusmateriaalia koulun käyttöön lampaat ja paimenet -aiheesta.
Työ toteutettiin siten, että aluksi järjestettiin alakoulun neljäsluokkalaisille kirjoitustehtävä lampaat ja paimenet -aiheesta. Kirjoitustehtävässä oppilaat saivat kertoa, miten kokevat vertaukset lampaista ja paimenista, sekä minkä verran heillä on kokemuksia lampaasta. Tämän jälkeen suunniteltiin ja toteutettiin kaksi osittain erilaista oppituntia lampaat ja paimenet -teemasta kahdelle eri nelosluokalle. Oppitunnista pyydettiin palaute sekä oppilailta että luokanopettajalta ja niiden pohjalta tehtiin itsearviointi.
Tuloksena havaittiin, että neljännen luokan oppilailla oli hyvin vähän kokemuksia lampaasta, mutta silti he tiesivät melko hyvin, millainen eläin lammas on. Osa oppilaista koki vertaukset lampaista ja paimenista vaikeiksi, osalle ne taas olivat helposti ymmärrettäviä. Paimenen ammatista ja tehtävistä tiedettiin melko paljon, koska aihetta on käsitelty hieman jo kolmannella luokalla. Työn tuloksena valmistui uskonnon oppitunnille kaksi tuntisuunnitelmaa, joissa pääpaino on paimenen ammattiin ja lampaaseen tutustumisella, vertauksiin tutustumisella ja niiden hengellisen merkityksen ymmärtämisellä.
Työ toteutettiin siten, että aluksi järjestettiin alakoulun neljäsluokkalaisille kirjoitustehtävä lampaat ja paimenet -aiheesta. Kirjoitustehtävässä oppilaat saivat kertoa, miten kokevat vertaukset lampaista ja paimenista, sekä minkä verran heillä on kokemuksia lampaasta. Tämän jälkeen suunniteltiin ja toteutettiin kaksi osittain erilaista oppituntia lampaat ja paimenet -teemasta kahdelle eri nelosluokalle. Oppitunnista pyydettiin palaute sekä oppilailta että luokanopettajalta ja niiden pohjalta tehtiin itsearviointi.
Tuloksena havaittiin, että neljännen luokan oppilailla oli hyvin vähän kokemuksia lampaasta, mutta silti he tiesivät melko hyvin, millainen eläin lammas on. Osa oppilaista koki vertaukset lampaista ja paimenista vaikeiksi, osalle ne taas olivat helposti ymmärrettäviä. Paimenen ammatista ja tehtävistä tiedettiin melko paljon, koska aihetta on käsitelty hieman jo kolmannella luokalla. Työn tuloksena valmistui uskonnon oppitunnille kaksi tuntisuunnitelmaa, joissa pääpaino on paimenen ammattiin ja lampaaseen tutustumisella, vertauksiin tutustumisella ja niiden hengellisen merkityksen ymmärtämisellä.