Perehdytysprosessi osana esimiestyötä : Case: S-marketit Satakunnan Osuuskaupassa
Rostén, Niina (2011)
Rostén, Niina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105106973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105106973
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön alkuperäisenä tavoitteena oli kehittää S-market Lukkarinsannan perehdyttämistä luomalla suunnitelmallinen perehdyttämisohjeistus esimiehelle. Opinnäytetyöprosessin aikana nousi kuitenkin esiin perehdyttämisprosessien selkiyttämisen tarve koko Satakunnan Osuuskaupan S-market kentässä. Työn tavoitteeksi asetettiinkin perehdyttämisprosessin läpiviemiseksi tarkoitetun selkeän apuvälineen luominen. S-markettien perehdyttämiskäytäntöjen selvittämiseksi suoritettiin kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää perehdyttämisen nykyisiä käytäntöjä ja S-marketpäälliköiden toiveita perehdyttämisprosessin kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena helmikuussa 2011, ja aineisto kerättiin sähköisesti lomakekyselynä. Kysely lähetettiin kaikille Satakunnan Osuuskaupan S-marketpäälliköille ja vastaukset saatiin kaikilta 11 päälliköltä. Kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avointen vastausten mahdollisuuden. Monivalintakysymysten vastaukset kerättiin tilastollisen tekniikan avulla ja avointen kysymysten vastauksia tarkasteltiin laadullisella analyysilla tekemällä tulkintoja tiivistetystä aineistosta.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että perehdyttämiskäytäntöihin kaivattiin apua ja selkeitä apuvälineitä. Perehdyttämisprosessit ja perehdytettävät asiat vaihtelivat eri S-marketyksiköissä. Useassa yksikössä koettiin, että kunnolliseen perehdyttämiseen ei ollut aikaa ja perehdyttämisen oheisaineistojen luomiseen kaivattiin apua. Kaikki vastaajat kaipasivat perehdyttämisprosessin läpiviemisen avuksi suunniteltua perehdyttämisen tarkistuslistaa.
Perehdyttämisprosessin kehittämiseksi päätettiin luoda perehdyttämisen tarkistuslista, joka annetaan kaikkien Satakunnan Osuuskaupan S-marketpäälliköiden käyttöön. Perehdyttämisen tarkistuslista sisältää kaikkein tärkeimmät perehdytettävät asiat, jotka tulee käydä läpi uuden työntekijän kanssa. Perehdyttämisen tarkistuslistan avulla pyritään yhtenäistämään ja helpottamaan Satakunnan Osuuskaupan S-markettien perehdyttämisprosessia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena helmikuussa 2011, ja aineisto kerättiin sähköisesti lomakekyselynä. Kysely lähetettiin kaikille Satakunnan Osuuskaupan S-marketpäälliköille ja vastaukset saatiin kaikilta 11 päälliköltä. Kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avointen vastausten mahdollisuuden. Monivalintakysymysten vastaukset kerättiin tilastollisen tekniikan avulla ja avointen kysymysten vastauksia tarkasteltiin laadullisella analyysilla tekemällä tulkintoja tiivistetystä aineistosta.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että perehdyttämiskäytäntöihin kaivattiin apua ja selkeitä apuvälineitä. Perehdyttämisprosessit ja perehdytettävät asiat vaihtelivat eri S-marketyksiköissä. Useassa yksikössä koettiin, että kunnolliseen perehdyttämiseen ei ollut aikaa ja perehdyttämisen oheisaineistojen luomiseen kaivattiin apua. Kaikki vastaajat kaipasivat perehdyttämisprosessin läpiviemisen avuksi suunniteltua perehdyttämisen tarkistuslistaa.
Perehdyttämisprosessin kehittämiseksi päätettiin luoda perehdyttämisen tarkistuslista, joka annetaan kaikkien Satakunnan Osuuskaupan S-marketpäälliköiden käyttöön. Perehdyttämisen tarkistuslista sisältää kaikkein tärkeimmät perehdytettävät asiat, jotka tulee käydä läpi uuden työntekijän kanssa. Perehdyttämisen tarkistuslistan avulla pyritään yhtenäistämään ja helpottamaan Satakunnan Osuuskaupan S-markettien perehdyttämisprosessia.