Työmotivaatio Frederick Herzbergin kaksifaktoriteorian näkökulmasta
Hirvonen, Jenni (2009)
Hirvonen, Jenni
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905072526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905072526
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työtyytyväisyyttä ja -tyytymättömyyttä ilmentäviä seikkoja sekä pohtia tulosten pohjalta tyytyväisyyttä parantavia toimintoja. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä konekauppa-alalla toimivan keskisuuren yrityksen Pirkanmaalla sijaitsevan toimipisteen kanssa. Tutkimukseen vastanneet henkilöt olivat yrityksen palveluksessa työskenteleviä toimihenkilöitä tai asentajia.
Työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä kyselytutkimusta. Kyselylomakkeessa esitettiin väittämiä, joiden avulla selvitettiin yhteistyöyrityksen työntekijöiden asennetta työmotivaatioon vaikuttaviin tekijöihin. Teoreettisena lähtökohtana käytettiin Frederick Herzbergin kaksifaktoriteoriaa työmotivaatiosta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että Herzbergin tuloksista poiketen myös asentajat arvostavat samoja tekijöitä motivaation lähteinä kuin toimihenkilöt. Tuloksista selvisi, että toimihenkilöt olivat kaiken kaikkiaan tyytymättömämpiä työn ulkoisiin tekijöihin kuin asentajat. Tulosten perusteella asentajat olivat lisäksi toimihenkilöitä tyytyväisempiä myös työn sisäisiin tekijöihin. Erot tosin olivat verrattain pieniä.
Tulosten perusteella voitiin määritellä tekijöitä, joiden takia niin toimihenkilöt kuin asentajatkin kokivat eniten tyytymättömyyttä työssään. Tällaisiksi tekijöiksi voitiin tulosten perusteella määritellä muun muassa vaikuttamismahdollisuudet, ohjaus, itsensä kehittäminen ja toteuttaminen työssä sekä etenemismahdollisuudet. Yrityksen johdon tulisikin kehittää näitä osa-alueita saadakseen työntekijöistään motivoituneempia ja tehokkaampia.
Työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä kyselytutkimusta. Kyselylomakkeessa esitettiin väittämiä, joiden avulla selvitettiin yhteistyöyrityksen työntekijöiden asennetta työmotivaatioon vaikuttaviin tekijöihin. Teoreettisena lähtökohtana käytettiin Frederick Herzbergin kaksifaktoriteoriaa työmotivaatiosta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että Herzbergin tuloksista poiketen myös asentajat arvostavat samoja tekijöitä motivaation lähteinä kuin toimihenkilöt. Tuloksista selvisi, että toimihenkilöt olivat kaiken kaikkiaan tyytymättömämpiä työn ulkoisiin tekijöihin kuin asentajat. Tulosten perusteella asentajat olivat lisäksi toimihenkilöitä tyytyväisempiä myös työn sisäisiin tekijöihin. Erot tosin olivat verrattain pieniä.
Tulosten perusteella voitiin määritellä tekijöitä, joiden takia niin toimihenkilöt kuin asentajatkin kokivat eniten tyytymättömyyttä työssään. Tällaisiksi tekijöiksi voitiin tulosten perusteella määritellä muun muassa vaikuttamismahdollisuudet, ohjaus, itsensä kehittäminen ja toteuttaminen työssä sekä etenemismahdollisuudet. Yrityksen johdon tulisikin kehittää näitä osa-alueita saadakseen työntekijöistään motivoituneempia ja tehokkaampia.