Nakkilan kunnan esiopetuksen oppimisympäristöjen kartoitus
Uimonen, Silja (2011)
Uimonen, Silja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096924
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa tarkasteltiin Nakkilan esiopetusryhmien nykytilaa erityisesti oppimisympäristön näkökulmasta. Tarkastelun kohteena oli myös toiminnan laatu. Huomiota kiinnitettiin pääasiassa laadun puitetekijöihin ja välillisesti ohjaaviin tekijöihin.
Kehittämishankkeen tulokset osoittivat, että kaikki Nakkilan esiopetuspaikat olivat nykyisellään turvallisia lapsille ja ne tarjosivat mahdollisuuksia leikkiin ja muuhun toimintaan. Opettajat olivat melko tyytyväisiä opetusvälineistöön, leluihin ja muuhun materiaaliin. Mahdollisuus omaan rauhaan vaihteli eri esikouluissa. Aikuisten ja lasten väliseen suhdelukuun oltiin melko tyytyväisiä. Kouluavustajien käytettävissä oloa toivottiin kuitenkin lisää. Kaikissa esiopetusluokissa oli vapaata tilaa yhtä henkilöä kohti alle kaksi neliömetriä ja vähimmillään vain 0,77 neliömetriä. Nykyiset tilat olivat ahtaita ja osittain myös epäkäytännöllisiä.
Tulokset osoittivat myös, että esiopettajien yhteistyö sujui hyvin muun henkilökunnan kanssa oman koulun sisällä. Esiopettajien välillä yhteistyötä oli ollut jonkin verran ja sen lisäämistä suunniteltiin. Henkilökunnan ja vanhempien välinen yhteistyö sujui kaikissa esiopetusryhmissä hyvin.
Kehittämishankkeen tuloksia tullaan käsittelemään Nakkilan sivistyslautakunnassa touko- tai kesäkuussa 2011.
Kehittämishankkeen tulokset osoittivat, että kaikki Nakkilan esiopetuspaikat olivat nykyisellään turvallisia lapsille ja ne tarjosivat mahdollisuuksia leikkiin ja muuhun toimintaan. Opettajat olivat melko tyytyväisiä opetusvälineistöön, leluihin ja muuhun materiaaliin. Mahdollisuus omaan rauhaan vaihteli eri esikouluissa. Aikuisten ja lasten väliseen suhdelukuun oltiin melko tyytyväisiä. Kouluavustajien käytettävissä oloa toivottiin kuitenkin lisää. Kaikissa esiopetusluokissa oli vapaata tilaa yhtä henkilöä kohti alle kaksi neliömetriä ja vähimmillään vain 0,77 neliömetriä. Nykyiset tilat olivat ahtaita ja osittain myös epäkäytännöllisiä.
Tulokset osoittivat myös, että esiopettajien yhteistyö sujui hyvin muun henkilökunnan kanssa oman koulun sisällä. Esiopettajien välillä yhteistyötä oli ollut jonkin verran ja sen lisäämistä suunniteltiin. Henkilökunnan ja vanhempien välinen yhteistyö sujui kaikissa esiopetusryhmissä hyvin.
Kehittämishankkeen tuloksia tullaan käsittelemään Nakkilan sivistyslautakunnassa touko- tai kesäkuussa 2011.