Uuden tuoteryhmän markkinakartoitus Case: Tehdasvalo Oy
Suominen, Hanne (2011)
Suominen, Hanne
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096810
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, olisiko uudelle navettaolosuhteisiin tarkoitetulle valaisimelle ja valaistusjärjestelmälle kysyntää Suomessa. Työ tehtiin toimeksiantajayrityksen päätöksenteon tueksi. Tulosten perusteella yritys tekee päätöksensä, onko sen kannattavaa viedä kehitystyötä eteenpäin.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa käsitellään markkinatutkimusta ja tuotekehitystä. Empiriaosuus koostuu toimeksiantajan esittelystä, kirjoituspöytätutkimuksena tehdystä toimintaympäristön ja markkinoiden tarkastelusta sekä tutkimuksen ja tulosten selostamisesta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista haastattelututkimusta. Tutkimuksen ensisijaiseksi kohderyhmäksi valittiin lypsykarjatilat. Haastatteluja tehtiin yhteensä kuusi kappaletta, ja ne toteutettiin yhtä lukuun ottamatta henkilökohtaisin haastatteluin. Haastatteluilla pyrittiin tutkimaan maatalousyrittäjien sekä alan asiantuntijoiden näkemyksiä uuden valaisimen ja valaistusjärjestelmän tarpeellisuudesta. Haastattelujen avulla saatiin hyvä kuva ja ymmärrys ennestään täysin vieraasta toimialasta.
Haastattelujen perusteella lypsykarjatiloilla on ongelmia valaistuksessa etenkin materiaalien kestävyyden ja riittämättömän valotehon kanssa. Muutamalla ulkomaisella valaisinvalmistajalla on tarjonnassaan navettavalaisimia, jotka soveltuvat erityisesti uusiin korkeisiin navetoihin, mutta niiden hintatasoa pidetään liian kalliina. Kirjoituspöytätutkimukseen sekä haastatteluihin perustuen saatiin käsitys, että uudelle kotimaiselle navettaolosuhteisiin tarkoitetulle valaisimelle olisi kysyntää Suomessa.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa käsitellään markkinatutkimusta ja tuotekehitystä. Empiriaosuus koostuu toimeksiantajan esittelystä, kirjoituspöytätutkimuksena tehdystä toimintaympäristön ja markkinoiden tarkastelusta sekä tutkimuksen ja tulosten selostamisesta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista haastattelututkimusta. Tutkimuksen ensisijaiseksi kohderyhmäksi valittiin lypsykarjatilat. Haastatteluja tehtiin yhteensä kuusi kappaletta, ja ne toteutettiin yhtä lukuun ottamatta henkilökohtaisin haastatteluin. Haastatteluilla pyrittiin tutkimaan maatalousyrittäjien sekä alan asiantuntijoiden näkemyksiä uuden valaisimen ja valaistusjärjestelmän tarpeellisuudesta. Haastattelujen avulla saatiin hyvä kuva ja ymmärrys ennestään täysin vieraasta toimialasta.
Haastattelujen perusteella lypsykarjatiloilla on ongelmia valaistuksessa etenkin materiaalien kestävyyden ja riittämättömän valotehon kanssa. Muutamalla ulkomaisella valaisinvalmistajalla on tarjonnassaan navettavalaisimia, jotka soveltuvat erityisesti uusiin korkeisiin navetoihin, mutta niiden hintatasoa pidetään liian kalliina. Kirjoituspöytätutkimukseen sekä haastatteluihin perustuen saatiin käsitys, että uudelle kotimaiselle navettaolosuhteisiin tarkoitetulle valaisimelle olisi kysyntää Suomessa.