Arrangerande av lanseringsfest
Hedenberg, Emilia von; Bäckström, Michaela (2011)
Hedenberg, Emilia von
Bäckström, Michaela
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045980
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att planera, genomföra och evaluera en lanseringsfest för ett av de ledande läkemedelsföretagen på marknaden. Evenemanget är en lanseringsfest där företaget personligen träffar och lär känna sina nuvarande samt nya potentiella kontakter. Evenemanget ordnas till läkare i samband med läkardagarna i Helsingfors i januari år 2011. Temat på tillställningen är blodtryck och vid sidan om tillställningen skall även läkemedelsföretagets nya produkt demonstreras. Från vår sida är huvudsyftet att planera samt arrangera ett evenemang som tillfredsställer kundens behov. Delsyftet för examensarbetet är en evaluering över evenemanget. Vi bygger upp en evalueringsblankett med hjälp av databas programmet Digium. Vårt examensarbete görs i samarbete med uppdragsgivaren Eve Event Ab. Problemställningen för vårt examensarbete är att på bästa möjliga sätt genomföra evenemanget på basen av dess tre faser (planeringsfas, utförandefas och evalueringfas), samt dokumentera evenemanget. Vårt examensarbete är väldigt praktiskt, därför kommer vi för det mesta att använda oss av egna erfarenheter och iakttagelser när vi planerar samt genomför evenemanget. Vi bygger upp vår teoretiska referensram enligt de olika faserna som ingår i ett evenemang och beskriver dem ingående. Vi använder oss främst av Vallo och Häyrinens handböcker inom evenemangsplanering. En noggrann planering av lanseringsfesten resulterade till ett lyckat och väl genomfört evenemang. På basen av svaren som vi fått från de elektroniska frågeformulären kan vi konstatera att vi kan vara nöjda med resultatet. Vi har lyckats nå vårt syfte genom att planera och producera ett lyckat evenemang, som har tillfredsställt kunden och de inbjudna gästerna. The main aim of this study is to plan, produce and evaluate a launch party for one of the leading pharmaceutical companies on the market. The event is a launch party where the company personally meets and gets to know their current and potential new contacts. The event is organized for doctors in the medical days in Helsinki in January 2011. The theme of the event is blood pressure, and the pharmaceutical company will also demonstrate their new product at the launch party. From our side, the main purpose is to plan and organize an event that satisfies the customer's needs. The part aim of the study is an evaluation of the event. We are building an electronic questionnaire using the database program Digium. Our study is done in co-operation with the event company Eve Event Ab. We will in the best possible way produce the launch party at the base of its three phases (planning-, producing- and evaluation phase), and document the event. Our study is very practical, so we are mostly using our own experience and observations when planning and producing the event. We build up our theoretical framework according to the different phases as part of an event and describe them in detail. We use mainly Vallo and Häyrinens handbooks in event planning. A careful planning of the launch party resulted in a successful and well produced event. Based on the responses that we received from the electronic questionnaire, we note that we can be pleased with the results. We have managed to achieve our aim by planning and producing a successful event, which has satisfied the customer and the invited guests.