Funk Productionin palveluiden saavutettavuus
Soininvaara, Mari; Heidi, Espo (2011)
Soininvaara, Mari
Heidi, Espo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025581
Tiivistelmä
Suomessa tapahtuma-alalla toimii noin parikymmentä yritystä, jotka kilpailevat päämarkkinoista. Yrityksiä löytyy yhden hengen yrityksistä useamman parinkymmenen henkilön yrityksiin. Pääkaupunkiseudulla muutama alalla toimiva yritys on kasvanut lähes alaa hallitseviksi täyden palvelun toimistoiksi. Tapahtuma-ala on hyvin sidonnainen trendeihin sekä maailman taloustilanteeseen. Taloudellinen epävakaisuus 2000-luvun alussa ja vuosikymmenen lopussa on koetellut tapahtuma-alan toimistojen kannattavuutta niin, että useampi toimisto on joutunut lopettamaan toimintansa. Tällä hetkellä tilanne näyttää kuitenkin taas valoisammalta ja uusia parin hengen yrityksiä on syntynyt runsaasti. Tämä on kiristänyt kilpailutilannetta entisestään ja, koska kilpailu alalla kasvaa jatkuvasti, täytyy jokaisen yrityksen tietää markkinatilanteensa.
Tässä tutkielmatyyppisessä opinnäytetyössä oli tarkoituksena kehittää tapahtumatoimisto Funk Productionin asemaa tapahtumatoimistojen markkinoilla. Funk Productionin nykytilanteen pohjalta tutkittiin, millä markkinointialueilla yrityksellä olisi vielä kehitettävää. Lisäksi haluttiin selvittää, kuinka tavoittaa asiakkaat paremmin sekä, miten tietylle kohderyhmälle tulee markkinoida tapahtuma-alan palveluita.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista aineistonkeruumenetelmää. Kvantitatiivisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kontrolloitua kyselyä, joka toteutettiin Funk Productionin asiakasmarkkinointitilaisuudessa ja jonka kohderyhmänä olivat yrityksen nykyiset ja mahdolliset tulevat asiakkaat. Kvalitatiivisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelu tehtiin Funk Productionin asiakkaalle, jolla oli kokemusta myös muista tapahtumatoimistoista. Tarkoituksena oli, että nämä menetelmät toimisivat toisiaan täydentävinä.
Tutkimustulosten perusteella Funk Productionilla olisi vielä parantamisen varaa markkinoinnin alueella. Keskeinen haaste markkinoinnissa yritykselle on, miten saavuttaa oikea kohderyhmä. Kyselyn perusteella saatiin selville, että Funk Productionin tulisi panostaa asiakasrekisterin toimivuuteen, omiin Internet-sivuihin, Google-markkinointiin sekä näkyvyyteen televisiossa ja lehdissä. Kyselyn perusteella nämä ovat kanavat, joita asiakkaat seuraavat eniten.
Tässä tutkielmatyyppisessä opinnäytetyössä oli tarkoituksena kehittää tapahtumatoimisto Funk Productionin asemaa tapahtumatoimistojen markkinoilla. Funk Productionin nykytilanteen pohjalta tutkittiin, millä markkinointialueilla yrityksellä olisi vielä kehitettävää. Lisäksi haluttiin selvittää, kuinka tavoittaa asiakkaat paremmin sekä, miten tietylle kohderyhmälle tulee markkinoida tapahtuma-alan palveluita.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista aineistonkeruumenetelmää. Kvantitatiivisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kontrolloitua kyselyä, joka toteutettiin Funk Productionin asiakasmarkkinointitilaisuudessa ja jonka kohderyhmänä olivat yrityksen nykyiset ja mahdolliset tulevat asiakkaat. Kvalitatiivisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelu tehtiin Funk Productionin asiakkaalle, jolla oli kokemusta myös muista tapahtumatoimistoista. Tarkoituksena oli, että nämä menetelmät toimisivat toisiaan täydentävinä.
Tutkimustulosten perusteella Funk Productionilla olisi vielä parantamisen varaa markkinoinnin alueella. Keskeinen haaste markkinoinnissa yritykselle on, miten saavuttaa oikea kohderyhmä. Kyselyn perusteella saatiin selville, että Funk Productionin tulisi panostaa asiakasrekisterin toimivuuteen, omiin Internet-sivuihin, Google-markkinointiin sekä näkyvyyteen televisiossa ja lehdissä. Kyselyn perusteella nämä ovat kanavat, joita asiakkaat seuraavat eniten.