Asiakastyytyväisyyden kehittäminen julkisivukorjaushankkeissa
Lepola, Suvi (2011)
Lepola, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105086686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105086686
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Consti Julkisivuille. Työssä pyrittiin selvittämään isännöitsijöiden ja asukkaiden asiakastyytyväisyyden tämän hetkistä tilaa asuinkerrostalojen julkisivukorjauksissa sekä kehittämään toimenpiteitä, joilla asiakastyytyväisyyttä voitaisiin parantaa. Tavoitteena oli, että asiakastyytyväisyyden onnistumiset ja ongelmakohdat saataisiin selville sekä tulokseksi saataisiin toteuttamiskelpoisia kehitysideoita.
Tutkimuskohteiksi valittiin taloyhtiöitä, joihin Consti Julkisivut on suorittanut jul-kisivukorjauksen. Mukana oli taloyhtiöitä, joissa julkisivukorjaus oli vastikään valmistunut sekä taloyhtiöitä, joissa oli takuuaika käynnissä. Tällä tavoin pyrittiin saamaan selville asiakastyytyväisyyden tila sekä rakentamis- että takuuaikana.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja sekä kyselyitä. Näiden tutkimusmenetelmien avulla haluttiin saada selville asiakastyytyväisyyden onnistumiset ja ongelmakohdat.
Kohteiden isännöitsijät haastateltiin ja asukkaille jaettiin kyselyt. Asukaskyselyt jaettiin noin 500:taan asuntoon ja vastaukset saatiin noin viidesosasta asuntoja. Alhaisen vastausprosentin vuoksi kyselyiden tulokset voivat poiketa hieman todellisuudesta mutta niitä voidaan kuitenkin pitää suuntaa antavina.
Työn tuloksena saatiin selville asiakastyytyväisyyden onnistumiset ja ongelmakohdat sekä toteuttamiskelpoisia ideoita, joilla asiakastyytyväisyyttä voitaisiin parantaa. Kehitysideoiden toteuttamisen vaikutukset asiakastyytyväisyyteen jätetään tämän työn ulkopuolelle ja niitä kokeillaan tulevissa julkisivukorjaushankkeissa.
Tutkimuskohteiksi valittiin taloyhtiöitä, joihin Consti Julkisivut on suorittanut jul-kisivukorjauksen. Mukana oli taloyhtiöitä, joissa julkisivukorjaus oli vastikään valmistunut sekä taloyhtiöitä, joissa oli takuuaika käynnissä. Tällä tavoin pyrittiin saamaan selville asiakastyytyväisyyden tila sekä rakentamis- että takuuaikana.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja sekä kyselyitä. Näiden tutkimusmenetelmien avulla haluttiin saada selville asiakastyytyväisyyden onnistumiset ja ongelmakohdat.
Kohteiden isännöitsijät haastateltiin ja asukkaille jaettiin kyselyt. Asukaskyselyt jaettiin noin 500:taan asuntoon ja vastaukset saatiin noin viidesosasta asuntoja. Alhaisen vastausprosentin vuoksi kyselyiden tulokset voivat poiketa hieman todellisuudesta mutta niitä voidaan kuitenkin pitää suuntaa antavina.
Työn tuloksena saatiin selville asiakastyytyväisyyden onnistumiset ja ongelmakohdat sekä toteuttamiskelpoisia ideoita, joilla asiakastyytyväisyyttä voitaisiin parantaa. Kehitysideoiden toteuttamisen vaikutukset asiakastyytyväisyyteen jätetään tämän työn ulkopuolelle ja niitä kokeillaan tulevissa julkisivukorjaushankkeissa.