Yksilöllisyyden huomioiminen ja asiakaslähtöisyys vanhusasiakkaan kotiutuksessa
Kuivasniemi, Marjo; Härkönen, Mervi (2011)
Kuivasniemi, Marjo
Härkönen, Mervi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056348
Tiivistelmä
Vanhusten määrä kasvaa koko ajan ja he haluavat asua kotona mahdollisimman pitkään. Kotona selviytyminen koostuu monista tekijöistä. Selviytyäkseen kotona vanhukset tarvitsevat erilaisia palveluita. Monella vanhuksella on jokin pitkäaikaissairaus, joka vaikeuttaa selviytymistä päivittäisistä toiminnoista. Kotona asuu entistä huonokuntoisempia ja iäkkäämpiä, jolloin palveluiden saaminen kotiin on entistä tärkeämpää.
Vanhusasiakkaan kotiutuessa sairaalan vuodeosastolta tulee ottaa huomioon monia asioita, jotta vanhus selviytyy kotona. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata nykyisiä kotiutuskäytäntöjä, miten niitä voisi parantaa asiakaslähtöisemmiksi ja miten saadut tulokset hyödyttävät potilaita ja hoitajia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata vuodeosastopotilaiden kotiutusta ja saadun tiedon avulla asiakaslähtöisen kotiutuksen kehittäminen.
Tarkoituksena oli tuottaa tietoa kotiutuksesta niin, ettei potilas joudu palaamaan takaisin sairaalaan.
Opinnäytetyön menetelmänä oli havainnointi. Opinnäytetyössä havainnoitiin hoitajien toimia vanhusasiakkaan kotiutustilanteessa. Havainnoinnit toteutettiin marras-tammikuussa kahden terveyskeskuksen vuodeosastolla. Havainnoinnin välineenä toimi havainnointilomake, jonka suunnittelimme osana opinnäytetyötä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tuloksista kävi ilmi, että hoitajien käyttäytyminen potilaita kohtaan oli asiakaslähtöistä ja empaattista. Tiedolliseen tukeen ja lääkehoitoon perehdyttiin myös hyvin. Konkreettinen tuki jäi vähäiseksi. Kiire kotiutustilanteissa ja yksityisyyden puute olisivat kehittämisen arvoisia seikkoja kotiutustilanteessa kuten myös tiedonkulku osastoilla.
Vanhusasiakkaan kotiutuessa sairaalan vuodeosastolta tulee ottaa huomioon monia asioita, jotta vanhus selviytyy kotona. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata nykyisiä kotiutuskäytäntöjä, miten niitä voisi parantaa asiakaslähtöisemmiksi ja miten saadut tulokset hyödyttävät potilaita ja hoitajia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata vuodeosastopotilaiden kotiutusta ja saadun tiedon avulla asiakaslähtöisen kotiutuksen kehittäminen.
Tarkoituksena oli tuottaa tietoa kotiutuksesta niin, ettei potilas joudu palaamaan takaisin sairaalaan.
Opinnäytetyön menetelmänä oli havainnointi. Opinnäytetyössä havainnoitiin hoitajien toimia vanhusasiakkaan kotiutustilanteessa. Havainnoinnit toteutettiin marras-tammikuussa kahden terveyskeskuksen vuodeosastolla. Havainnoinnin välineenä toimi havainnointilomake, jonka suunnittelimme osana opinnäytetyötä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tuloksista kävi ilmi, että hoitajien käyttäytyminen potilaita kohtaan oli asiakaslähtöistä ja empaattista. Tiedolliseen tukeen ja lääkehoitoon perehdyttiin myös hyvin. Konkreettinen tuki jäi vähäiseksi. Kiire kotiutustilanteissa ja yksityisyyden puute olisivat kehittämisen arvoisia seikkoja kotiutustilanteessa kuten myös tiedonkulku osastoilla.