Imago näkyväksi yrityksen toimitiloissa
Lakkapää, Julia (2011)
Lakkapää, Julia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066402
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunnitellaan suomalaiselle, keittiön mittatilaustasoja graniitista ja kvartsista valmistavalle perheyritykselle, Ylämaan Graniitti Oy:lle, uudet toimitilat. Toimitilat kattavat viiden hengen toimistotilat, aulatilan, vastaanottotiskin, keittiön sekä kokous- ja koulutustilat henkilökuntaa ja jälleenmyyjiä varten. Työn tarkoituksena on ollut tutkia sisustussuunnittelun vaikutusta yrityksen imagoa kohottavana elementtinä. Tämän lisäksi työssä on tehty asiakkaalle mahdollisimman valmis tilasuunnitelma ja ohjeistus uusista toimitiloista. Tämä suunnitelma kattaa pohjakuvan, leikkauskuvia, materiaali- ja kalustekortit sekä 3D mallinnuskuvia.
Työn tavoitteena on ollut vastata tutkimuskysymykseen: ” Miten yrityksen tilojen suunnittelulla pystytään vahvistamaan yrityksen ilmettä ja imagoa?”. Kysymyksen vastaus on löytynyt kirjoista ja internetistä hankitun laadullisen aineiston sekä yrityksen nykyisissä toimitiloissa paikan päällä tehtyjen kenttämuistiinpanojen avulla. Aineiston ja kenttämuistiinpanojen tueksi on lisäksi tehty haastattelu työn tilaajalle sekä kysely yrityksen henkilökunnalle.
Vastaus tutkimuskysymykseen löytyy kolmen suunnittelussa huomioitavan kiinnekohdan avulla. Yrityksen imagoa tukevassa tilasuunnittelussa tulisi ottaa huomioon yrityksen muu visuaalinen ilme, kuten yritykselle tunnusomaiset värit tai logo, jotka voidaan ottaa esimerkiksi tilasuunnittelun lähtökohdaksi. Visuaalisen ilmeen näkyvyyden lisäksi imagoa tukevassa suunnittelussa olisi myös tärkeää huomioida yritykselle tärkeät arvot sekä yrityksen tuotteen tai palvelun tulisi esiintyä tilassa mahdollisimman positiivisesti ja edustavasti. Kun yritysten tilat suunnitellaan tällä tavoin yrityksen yrityskuvaa ja imagoa vastaavaksi, vahvistuvat asiakkaiden mielikuvat yrityksestä ja sen tuotteista, mikä vastaavasti voi vaikuttaa positiivisesti myyntiin.
Työn tavoitteena on ollut vastata tutkimuskysymykseen: ” Miten yrityksen tilojen suunnittelulla pystytään vahvistamaan yrityksen ilmettä ja imagoa?”. Kysymyksen vastaus on löytynyt kirjoista ja internetistä hankitun laadullisen aineiston sekä yrityksen nykyisissä toimitiloissa paikan päällä tehtyjen kenttämuistiinpanojen avulla. Aineiston ja kenttämuistiinpanojen tueksi on lisäksi tehty haastattelu työn tilaajalle sekä kysely yrityksen henkilökunnalle.
Vastaus tutkimuskysymykseen löytyy kolmen suunnittelussa huomioitavan kiinnekohdan avulla. Yrityksen imagoa tukevassa tilasuunnittelussa tulisi ottaa huomioon yrityksen muu visuaalinen ilme, kuten yritykselle tunnusomaiset värit tai logo, jotka voidaan ottaa esimerkiksi tilasuunnittelun lähtökohdaksi. Visuaalisen ilmeen näkyvyyden lisäksi imagoa tukevassa suunnittelussa olisi myös tärkeää huomioida yritykselle tärkeät arvot sekä yrityksen tuotteen tai palvelun tulisi esiintyä tilassa mahdollisimman positiivisesti ja edustavasti. Kun yritysten tilat suunnitellaan tällä tavoin yrityksen yrityskuvaa ja imagoa vastaavaksi, vahvistuvat asiakkaiden mielikuvat yrityksestä ja sen tuotteista, mikä vastaavasti voi vaikuttaa positiivisesti myyntiin.