Tiedätkö mä kannan huolta tästä, mitä sä itse ajattelet? : Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiottaminen osana Diak Etelän opiskeluhyvinvointiryhmän ehkäisevää työtä
Salminiitty, Heidi (2011)
Salminiitty, Heidi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104275011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104275011
Tiivistelmä
Heidi Salminiitty. ”Tiedätkö mä kannan huolta tästä, mitä sä itse ajattelet?” Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiottaminen osana Diak Etelän opiskeluhyvinvointiryhmi-en ehkäisevää työtä: Järvenpää, kevät 2011, 70 s., 2 liitettä.
Diakonia ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virka-kelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö on osa valtakunnallista Diakonia ammattikorkeakoulun hallinnoimaa To Care, To Dare, To Share- hanketta, jonka tavoitteena on luoda toimintakäytänteitä. Näillä toimintakäytänteillä. tiedostetaan ja tunnistetaan opiskelijan syrjäytymisriskit, puututaan varhain ongelmiin, tuetaan opiskelijoita ja saatetaan tarvittaessa kunnallisten palvelujen piiriin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Diak Etelän opiske-luhyvinvointiryhmien varhaista puuttumista ja huolen puheeksiottamisen käytäntöjä, joita CDS projekti voisi hyödyntää kehittäessään syrjäytymisen ehkäisyä.
Tutkimus selvitti, miten Diak Etelän opiskeluhyvinvointiryhmän työntekijät kokevat varhaisen puuttumisen auttavan opiskelijoihin liittyviin huoliin. Lisäksi selvitettiin mitä mahdollisuuksia, valmiuksia ja haasteita huoliin puuttumiseen liittyy. Tutkimuksen tar-koituksena oli myös selvittää, miltä huolen puheeksiottaminen näyttää varhaisen puut-tumisen menetelmänä ja osana opiskeluhyvinvointiryhmän jäsenten työtä.
Tutkimus oli laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimus toteutettiin Diak Etelän toimipisteissä; Kauniaisissa, Hel-singissä ja Järvenpäässä. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa Diak Etelän opiske-luhyvinvointiryhmän jäsentä.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että opiskelijan hyvinvointi sekä huoliin puuttuminen varhaisessa vaiheessa koetaan tärkeiksi. Varhaisen puuttumisen tarpeet ovat lisääntyneet samalla kun opiskelijamäärät ja huolet ovat lisääntyneet. Yhteinen linjaus ja toimintamalli nähdään opiskeluhyvinvointiryhmässä tärkeänä osana ehkäisevää toimintaa. Huolen puheeksi ottamisen haasteet liittyvät suurilta osin kiireeseen, joka taas vaikuttaa vuorovaikutussuhteen luomiseen, työssä jaksamiseen sekä huolten havait-semiseen. Tulokset osoittivat myös, että huolen puheeksiottaminen voi aloittaa opiskeli-jassa sekä ohjaussuhteessa myönteisen prosessin, joka parhaimmillaan voi auttaa opis-kelijaa pääsemään yli huolistaan. Opiskelijan huoli voi olla myös vaikeasti käsiteltävissä, jolloin tavoitteeseen päästään pidemmän työskentelyn kautta. Tavoitteena on yhteistyö ja yhteinen ymmärrys, johon päästään opiskelijan rinnalla kulkien.
Diakonia ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virka-kelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö on osa valtakunnallista Diakonia ammattikorkeakoulun hallinnoimaa To Care, To Dare, To Share- hanketta, jonka tavoitteena on luoda toimintakäytänteitä. Näillä toimintakäytänteillä. tiedostetaan ja tunnistetaan opiskelijan syrjäytymisriskit, puututaan varhain ongelmiin, tuetaan opiskelijoita ja saatetaan tarvittaessa kunnallisten palvelujen piiriin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Diak Etelän opiske-luhyvinvointiryhmien varhaista puuttumista ja huolen puheeksiottamisen käytäntöjä, joita CDS projekti voisi hyödyntää kehittäessään syrjäytymisen ehkäisyä.
Tutkimus selvitti, miten Diak Etelän opiskeluhyvinvointiryhmän työntekijät kokevat varhaisen puuttumisen auttavan opiskelijoihin liittyviin huoliin. Lisäksi selvitettiin mitä mahdollisuuksia, valmiuksia ja haasteita huoliin puuttumiseen liittyy. Tutkimuksen tar-koituksena oli myös selvittää, miltä huolen puheeksiottaminen näyttää varhaisen puut-tumisen menetelmänä ja osana opiskeluhyvinvointiryhmän jäsenten työtä.
Tutkimus oli laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimus toteutettiin Diak Etelän toimipisteissä; Kauniaisissa, Hel-singissä ja Järvenpäässä. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa Diak Etelän opiske-luhyvinvointiryhmän jäsentä.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että opiskelijan hyvinvointi sekä huoliin puuttuminen varhaisessa vaiheessa koetaan tärkeiksi. Varhaisen puuttumisen tarpeet ovat lisääntyneet samalla kun opiskelijamäärät ja huolet ovat lisääntyneet. Yhteinen linjaus ja toimintamalli nähdään opiskeluhyvinvointiryhmässä tärkeänä osana ehkäisevää toimintaa. Huolen puheeksi ottamisen haasteet liittyvät suurilta osin kiireeseen, joka taas vaikuttaa vuorovaikutussuhteen luomiseen, työssä jaksamiseen sekä huolten havait-semiseen. Tulokset osoittivat myös, että huolen puheeksiottaminen voi aloittaa opiskeli-jassa sekä ohjaussuhteessa myönteisen prosessin, joka parhaimmillaan voi auttaa opis-kelijaa pääsemään yli huolistaan. Opiskelijan huoli voi olla myös vaikeasti käsiteltävissä, jolloin tavoitteeseen päästään pidemmän työskentelyn kautta. Tavoitteena on yhteistyö ja yhteinen ymmärrys, johon päästään opiskelijan rinnalla kulkien.