Opiskelijan läheisen sairastuminen
Kelkka, Sanna-Mari; Palander, Tiina (2011)
Kelkka, Sanna-Mari
Palander, Tiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295309
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kelkka, Sanna-Mari & Palander, Tiina. Opiskelijan läheisen sairastuminen. Diak Länsi, Pori, kevät 2011. s. 51
Diakonia-ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutusohjelma, diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK) + diakonissan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli perehtyä läheisen sairastumisen aiheuttamaan tilanteeseen. Pyrimme työssämme selvittämään sairastumisen aiheuttamaa kriisiä ja siitä selviytymistä sekä käytettävissä olevia tukimuotoja. Opinnäytetyömme oli osa CDS-hanketta, ja se toteutettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden parissa. CDS -hanke on ammattikorkeakoulujen yhteishanke, jonka tavoitteena on parantaa opiskelijoiden hyvinvointia.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä. Aineiston keruu suoritettiin teemahaastattelujen avulla. Tämän jälkeen aineisto litteroitiin. Analyysi suoritettiin hyödyntäen sekä aineisto että teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan ihminen käyttää selviytymiseen monenlaisia keinoja. Keskustelu ja empaattinen toisen ihmisen tukeminen koettiin tärkeäksi. Samoin selviytymistä tukivat käytännön tekeminen ja tiedollinen tuki. Kriisi koettiin yksilöllisesti. Kriisin jaottelu neljään vaiheeseen sokkivaiheeseen, reaktiovaiheeseen, työstämisvaiheeseen ja uudelleensuuntautumisvaiheeseen tuli haastatteluissa kuitenkin esille. Tukimuotoja selvitimme aineistolähtöisellä analyysilla. Esille nousivat ammatillinen ja koulun tarjoama tuki. Hengellistä tukea oli tarjottu.
Jatkotutkimusaiheeksi nousi, miten ammattikorkeakoulu voi tukea opiskelijaa enemmän elämän kriisitilanteissa esimerkiksi läheisen sairastaessa. Tärkeää olisi, että tarjolla oleva tuki olisi mahdollisimman helposti saatavilla.
Asiasanat: Kriisi, selviytymiskeinot, tukimuodot, kvalitatiivinen tutkimus
Kelkka, Sanna-Mari & Palander, Tiina. Opiskelijan läheisen sairastuminen. Diak Länsi, Pori, kevät 2011. s. 51
Diakonia-ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutusohjelma, diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK) + diakonissan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli perehtyä läheisen sairastumisen aiheuttamaan tilanteeseen. Pyrimme työssämme selvittämään sairastumisen aiheuttamaa kriisiä ja siitä selviytymistä sekä käytettävissä olevia tukimuotoja. Opinnäytetyömme oli osa CDS-hanketta, ja se toteutettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden parissa. CDS -hanke on ammattikorkeakoulujen yhteishanke, jonka tavoitteena on parantaa opiskelijoiden hyvinvointia.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä. Aineiston keruu suoritettiin teemahaastattelujen avulla. Tämän jälkeen aineisto litteroitiin. Analyysi suoritettiin hyödyntäen sekä aineisto että teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan ihminen käyttää selviytymiseen monenlaisia keinoja. Keskustelu ja empaattinen toisen ihmisen tukeminen koettiin tärkeäksi. Samoin selviytymistä tukivat käytännön tekeminen ja tiedollinen tuki. Kriisi koettiin yksilöllisesti. Kriisin jaottelu neljään vaiheeseen sokkivaiheeseen, reaktiovaiheeseen, työstämisvaiheeseen ja uudelleensuuntautumisvaiheeseen tuli haastatteluissa kuitenkin esille. Tukimuotoja selvitimme aineistolähtöisellä analyysilla. Esille nousivat ammatillinen ja koulun tarjoama tuki. Hengellistä tukea oli tarjottu.
Jatkotutkimusaiheeksi nousi, miten ammattikorkeakoulu voi tukea opiskelijaa enemmän elämän kriisitilanteissa esimerkiksi läheisen sairastaessa. Tärkeää olisi, että tarjolla oleva tuki olisi mahdollisimman helposti saatavilla.
Asiasanat: Kriisi, selviytymiskeinot, tukimuodot, kvalitatiivinen tutkimus