Aulapalveluiden järjestäminen Suomalaisella musiikkikampuksella
Pitkänen, Saku (2019)
Pitkänen, Saku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001291810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001291810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka aulapalveluiden järjestäminen onnistuisi Jyväskylän uudella musiikkikampuksella. Työn toimeksiantaja halusi saada käsityksen aulapalveluhenkilön työtehtävistä, osaamisvaatimuksista ja tehtävien vaatimasta koulutuksesta. Tutkimusongelmana oli myös selvittää sopiva tehtävänimike työntekijälle.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa aineistonkeruu tapahtui teemahaastatteluilla. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2019, ja siinä haastateltiin neljää eri henkilöä, joita ilmiö kosketti. Jokainen haastattelu äänitettiin, litteroitiin ja tulokset analysoitiin koodauksen ja luokittelun avulla. Teemahaastattelut tehtiin yksilöteemahaastatteluina.
Tutkimustuloksena saatiin selville, että työtehtävät muodostuvat perinteisistä aulatyötehtävistä ja osaamisvaatimukset ovat työntekijälle helposti perehdytettävissä. Koulutuksen kannalta keskeinen tulos oli, että toisen asteen koulutus on työhön riittävä ja että sopiva koulutus olisi virastomestarin ammattitutkinto. Audiovisuaalisen tekniikan osaamista ja tietoa musiikista arvostetaan, jotta motivoitunut työntekijä löytyisi aulapalveluhenkilöksi. Tehtävänimike koettiin haastavaksi kysymykseksi, mutta ideoita tuli kuitenkin esille. Aulapalvelussa työskentelevää henkilöä kuvaa hyvin esimerkiksi aulakoordinaattorin tehtävänimike.
Aulapalvelutyöntekijän tulisi olla motivoitunut, ja hänellä olisi hyvä olla musiikillista taustaa. Osaamisvaatimuksiltaan hänen pitää olla valmis aulatyötehtäviin ja valmiudesta pitää olla näyttöä. Uudella aulapalvelutyöntekijällä tulee olla vähintään toisen asteen koulutus, mutta myös korkeampi tutkinto käy. Tehtävänimike muodostuu työtehtävistä. The purpose of the thesis was to study how lobby services can be organized at the new music campus in Jyväskylä. The client wanted to gain an understanding of the duties, skills and education required of the new employee in lobby services. The client also wanted to find out a suitable job title for the new lobby service worker.
The study was conducted using a qualitative research method, where the data was collected through theme interviews. The study was conducted in the autumn of 2019 and four different persons were interviewed who were relevant to the phenomenon studied. Each interview was recorded, transcribed, and the results were analyzed by using coding and classification method. The theme interviews were conducted as individual theme interviews.
As a result of the study, it was found that the job duties consist of traditional lobby tasks and the qualifications can be easily familiarized to the new employee. The key result in terms of education was that secondary education is sufficient for the job and that the appropriate education would be further qualification for porters. Audiovisual qualifications and general knowledge of music were highly appreciated in order to find a motivated employee for the job. The job title was a challenging question, but some ideas came up. For example, a lobby coordinator is suitable for describing the new employee.
In conclusion, the new lobby employee should be motivated and have some musical background. In terms of qualifications, the new employee must have experience of lobby services and the required assignments. The new employee should have at least secondary education, but a higher educational degree is also suitable. The title of the job is determined by the work assignments of the new employee at the music campus.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa aineistonkeruu tapahtui teemahaastatteluilla. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2019, ja siinä haastateltiin neljää eri henkilöä, joita ilmiö kosketti. Jokainen haastattelu äänitettiin, litteroitiin ja tulokset analysoitiin koodauksen ja luokittelun avulla. Teemahaastattelut tehtiin yksilöteemahaastatteluina.
Tutkimustuloksena saatiin selville, että työtehtävät muodostuvat perinteisistä aulatyötehtävistä ja osaamisvaatimukset ovat työntekijälle helposti perehdytettävissä. Koulutuksen kannalta keskeinen tulos oli, että toisen asteen koulutus on työhön riittävä ja että sopiva koulutus olisi virastomestarin ammattitutkinto. Audiovisuaalisen tekniikan osaamista ja tietoa musiikista arvostetaan, jotta motivoitunut työntekijä löytyisi aulapalveluhenkilöksi. Tehtävänimike koettiin haastavaksi kysymykseksi, mutta ideoita tuli kuitenkin esille. Aulapalvelussa työskentelevää henkilöä kuvaa hyvin esimerkiksi aulakoordinaattorin tehtävänimike.
Aulapalvelutyöntekijän tulisi olla motivoitunut, ja hänellä olisi hyvä olla musiikillista taustaa. Osaamisvaatimuksiltaan hänen pitää olla valmis aulatyötehtäviin ja valmiudesta pitää olla näyttöä. Uudella aulapalvelutyöntekijällä tulee olla vähintään toisen asteen koulutus, mutta myös korkeampi tutkinto käy. Tehtävänimike muodostuu työtehtävistä.
The study was conducted using a qualitative research method, where the data was collected through theme interviews. The study was conducted in the autumn of 2019 and four different persons were interviewed who were relevant to the phenomenon studied. Each interview was recorded, transcribed, and the results were analyzed by using coding and classification method. The theme interviews were conducted as individual theme interviews.
As a result of the study, it was found that the job duties consist of traditional lobby tasks and the qualifications can be easily familiarized to the new employee. The key result in terms of education was that secondary education is sufficient for the job and that the appropriate education would be further qualification for porters. Audiovisual qualifications and general knowledge of music were highly appreciated in order to find a motivated employee for the job. The job title was a challenging question, but some ideas came up. For example, a lobby coordinator is suitable for describing the new employee.
In conclusion, the new lobby employee should be motivated and have some musical background. In terms of qualifications, the new employee must have experience of lobby services and the required assignments. The new employee should have at least secondary education, but a higher educational degree is also suitable. The title of the job is determined by the work assignments of the new employee at the music campus.