Nuorten sijoituskäyttäytyminen ja sen muutokset
Saikko, Valtteri (2019)
Saikko, Valtteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001301815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001301815
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten nuorten sijoituskäyttäytyminen on muuttunut. Työssä käsiteltiin kyselytutkimuksen kautta nuorten sijoituskäyttäytymistä ja verrattiin saatuja vastauksia vuonna 2013 Oulun seudun ammattikorkeakoulussa tehtyyn opinnäytetyöhön samasta aiheesta. Tavoitteena on pohtia, mitä muutoksia on tapahtunut ja mitkä tekijät ovat mahdollisiin muutoksiin vaikuttaneet.
Työn teoriaosuus käsittelee erilaisia sijoitusteorioita, esittelee eroja sijoitusinstrumenttien välillä ja avaa sijoitussuunnitelman eri osia. Tietolähteinä käytettiin erilaisia sijoittamisen ja säästämisen teoksia sekä internetlähteitä. Empiriaosuus koostuu vuosina 2017, 2018 ja 2019 opintonsa aloittaneille Saimaan ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijoille tehdystä kyselystä. Kyselystä saatua materiaalia tutkittiin ja verrattiin vuonna 2013 tehtyyn opinnäytetyöhön.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuorten suhtautuminen säästämiseen ja sijoittamiseen on muuttunut positiivisemmaksi ja he pitävät säästämistä ja sijoittamista tärkeänä. Erilaisten sijoitusinstrumenttien suosion kasvaessa nuorten keskuudessa yhä pienempi osuus ei säästä tai sijoita ollenkaan. In this thesis it was researched how the investment behaviour of the youth has changed. Survey was made for business administration students and the results were compared to another thesis made in 2013 in Oulu University of Applied Sciences on the same topic. The goal is to ponder what changes have occurred and what the causes of the possible changes are.
The theoretical part consists of different investment theories, investing instruments and basics on investment plan. Sources include books about saving and investment and also internet sources. In the empirical part survey was made for students of Saimaa University of Applied Sciences business administration and more specifically for accounting, law and marketing students who started their studies in 2017, 2018 and 2019. The material obtained from the survey was examined and compared with the thesis made in 2013.
The results of this study show that attitude of the young people towards saving and investing has become more positive. Young people also feel that saving and investing is important. With the growing popularity of different investing instruments among young people, an ever-smaller proportion does not save or invest at all.
Työn teoriaosuus käsittelee erilaisia sijoitusteorioita, esittelee eroja sijoitusinstrumenttien välillä ja avaa sijoitussuunnitelman eri osia. Tietolähteinä käytettiin erilaisia sijoittamisen ja säästämisen teoksia sekä internetlähteitä. Empiriaosuus koostuu vuosina 2017, 2018 ja 2019 opintonsa aloittaneille Saimaan ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijoille tehdystä kyselystä. Kyselystä saatua materiaalia tutkittiin ja verrattiin vuonna 2013 tehtyyn opinnäytetyöhön.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuorten suhtautuminen säästämiseen ja sijoittamiseen on muuttunut positiivisemmaksi ja he pitävät säästämistä ja sijoittamista tärkeänä. Erilaisten sijoitusinstrumenttien suosion kasvaessa nuorten keskuudessa yhä pienempi osuus ei säästä tai sijoita ollenkaan.
The theoretical part consists of different investment theories, investing instruments and basics on investment plan. Sources include books about saving and investment and also internet sources. In the empirical part survey was made for students of Saimaa University of Applied Sciences business administration and more specifically for accounting, law and marketing students who started their studies in 2017, 2018 and 2019. The material obtained from the survey was examined and compared with the thesis made in 2013.
The results of this study show that attitude of the young people towards saving and investing has become more positive. Young people also feel that saving and investing is important. With the growing popularity of different investing instruments among young people, an ever-smaller proportion does not save or invest at all.