MIELAKAN PÄIVÄKOTI TURVALLISTA KIINTYMYSSUHDETTA RAKENTAMASSA : Päivähoidon merkitys alle 3-vuotiaan lapsen varhaiseen vuorovaikutussuhteeseen
Velin, Laura (2011)
Velin, Laura
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035758
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen eli laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä pienten alle 3-vuotiaiden lasten varhaiseen vuorovaikutukseen ja kiintymyssuhteeseen sekä siihen, mitä päivähoito varhaiselle vuorovaikutukselle merkitsee. Opinnäytetyön kohderyhmänä tutkimuksessa toimii Mielakan päiväkodin alle kolmivuotiaiden lapsiryhmä eli sininen salonki. Mielakan päiväkoti on Kouvolan kaupungin varhaiskasvatusta tarjoava kunnallinen päivähoitopaikka. Päiväkoti tarjoaa päivähoitoa Kouvolan alueella asuville lapsille.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää päivähoidon merkitystä alle kolmivuotiaan lapsen varhaiselle vuorovaikutussuhteelle. Tutkimusta varten selvitettiin sinisen salongin lasten vanhempien, kyseisessä lapsiryhmässä työskentelevien lastenhoitajien näkökulmaa sekä lapsiryhmän lasten vuorovaikutustaitoja. Tutkimusaineisto kerättiin lasten vanhemmille sekä päivähoidon henkilökunnalle suunnatulla kyselyllä, lastenhoitajille suunnatuilla haastatteluilla sekä lapsiryhmän lasten vuorovaikutustilanteita havainnoimalla. Kyselytutkimuksen kohderyhmään kuului 13 perhettä, joista 10 vastasi kyselyyn. Haastattelut lastenhoitajien toteutettiin haastatteluna, jossa hoitajat saivat kertoa millaisina he kokevat päivähoidon erilaiset vuorovaikutustilanteet ja kasvatuskumppanuuden. Havainnoimalla selvitettiin ryhmän lasten toimintaa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa sekä sitä, miten vuorovaikutus toimi lasten ja kasvattajien välillä.
Tutkimuksen perusteella lasten vuorovaikutustaidot olivat suurelta osin hyvin kehittyneet ja päivähoito tuki lasten varhaista vuorovaikutusta. Erityisesti vuorovaikutuksellisuus korostui leikki – ja perushoitotilanteissa. Lastenhoitajat painottivat leikkitilanteiden merkitystä vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen ylläpitämisessä ja tukemisessa. Vanhemmat kokivat päivähoidon tarpeelliseksi ja vuorovaikutustaitoja kehittäväksi sekä kasvatuskumppanuuden olennaiseksi osaksi päivähoitoa ja lapsen kehityksen tukemista.
Tätä Mielakan päiväkodille suunnattua opinnäytetyötä voidaan hyödyntää myös muissa päivähoitopaikoissa kehitettäessä alle 3-vuotiaiden lasten päivähoitokäytäntöjä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää päivähoidon merkitystä alle kolmivuotiaan lapsen varhaiselle vuorovaikutussuhteelle. Tutkimusta varten selvitettiin sinisen salongin lasten vanhempien, kyseisessä lapsiryhmässä työskentelevien lastenhoitajien näkökulmaa sekä lapsiryhmän lasten vuorovaikutustaitoja. Tutkimusaineisto kerättiin lasten vanhemmille sekä päivähoidon henkilökunnalle suunnatulla kyselyllä, lastenhoitajille suunnatuilla haastatteluilla sekä lapsiryhmän lasten vuorovaikutustilanteita havainnoimalla. Kyselytutkimuksen kohderyhmään kuului 13 perhettä, joista 10 vastasi kyselyyn. Haastattelut lastenhoitajien toteutettiin haastatteluna, jossa hoitajat saivat kertoa millaisina he kokevat päivähoidon erilaiset vuorovaikutustilanteet ja kasvatuskumppanuuden. Havainnoimalla selvitettiin ryhmän lasten toimintaa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa sekä sitä, miten vuorovaikutus toimi lasten ja kasvattajien välillä.
Tutkimuksen perusteella lasten vuorovaikutustaidot olivat suurelta osin hyvin kehittyneet ja päivähoito tuki lasten varhaista vuorovaikutusta. Erityisesti vuorovaikutuksellisuus korostui leikki – ja perushoitotilanteissa. Lastenhoitajat painottivat leikkitilanteiden merkitystä vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen ylläpitämisessä ja tukemisessa. Vanhemmat kokivat päivähoidon tarpeelliseksi ja vuorovaikutustaitoja kehittäväksi sekä kasvatuskumppanuuden olennaiseksi osaksi päivähoitoa ja lapsen kehityksen tukemista.
Tätä Mielakan päiväkodille suunnattua opinnäytetyötä voidaan hyödyntää myös muissa päivähoitopaikoissa kehitettäessä alle 3-vuotiaiden lasten päivähoitokäytäntöjä.