Ryhmäksi kasvaminen klassisen baletin erikoiskoulutusluokalla
Leskinen, Elina (2011)
Leskinen, Elina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025642
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkastelee ryhmän kehitysprosessia kirjallisuutta ja käytännön havaintoja yhdistellen. Aiheenvalinnan tarkoituksena on perehtyä ryhmän kehittymiseen sekä tarkastella kehitysprosessiin olennaisesti kuuluvia vuorovaikutusta ja ryhmän jäsenille muodostuvia rooleja. Opinnäytetyöni perustuu kirjallisuuteen sekä työharjoitteluryhmästäni tekemääni tutkimukseen.
Tutkimukseni on luonteeltaan tapaustutkimus. Sen tarkoituksena on selvittää, muodostuuko opettamistani oppilaista ryhmä ja kehittyykö heille ryhmän kannalta olennaista vuorovaikutusta ja rooleja. Tutkimusmenetelminä käytetään havaintopäiväkirjaa, videokuvausta sekä lomakekyselyitä. Kyselyiden vastausten perusteella laaditaan sosiogrammeja ryhmän sosiaalisista suhteista sekä taulukko jäsenten rooleista. Tutkittava ryhmä on työharjoitteluryhmäni, klassisen baletin erikoiskoulutusluokka, joka aloitti toimintansa syksyllä 2010. Tutkimus sijoittuu tutkittavan ryhmän ensimmäiseen lukukauteen. Tutkimusjakson alkaessa ryhmässä on seitsemän oppilasta, ja myöhemmin ryhmään liittyy yksi jäsen lisää. Tutkimusjakson pituus on 16 viikkoa.
Ryhmästä tekemäni havainnot ja päätelmät eivät ole yleispäteviä, sillä ne perustuvat subjektiivisiin kokemuksiini tutkittavasta ryhmästä. Omien näkemysteni rinnalle olen tuonut oppilaideni näkemykset ryhmän sosiaalisista rakenteista sekä ryhmään muodostuneista rooleista. Yleispätevyyden sijaan opinnäytetyöni tarjoaa näkökulman ryhmän kehitysprosessin kulkuun.
Johtopäätös tutkimuksestani on, että tutkittavista oppilaista kehittyy ryhmäkokonaisuus. Jäsenten välille muodostuu vuorovaikutusta, ja roolit kehittyvät. Tutkimuksen aikana yhteenkuuluvuuden tunne ryhmässä kasvaa ja ryhmän jäsenten välille kehittyy sosiaalisia suhteita. Tutkimusjakson päättyessä ryhmäksi kehittymisen prosessi ei ole tullut päätökseensä vaan oletettavasti jatkuu edelleen.
Tutkimukseni on luonteeltaan tapaustutkimus. Sen tarkoituksena on selvittää, muodostuuko opettamistani oppilaista ryhmä ja kehittyykö heille ryhmän kannalta olennaista vuorovaikutusta ja rooleja. Tutkimusmenetelminä käytetään havaintopäiväkirjaa, videokuvausta sekä lomakekyselyitä. Kyselyiden vastausten perusteella laaditaan sosiogrammeja ryhmän sosiaalisista suhteista sekä taulukko jäsenten rooleista. Tutkittava ryhmä on työharjoitteluryhmäni, klassisen baletin erikoiskoulutusluokka, joka aloitti toimintansa syksyllä 2010. Tutkimus sijoittuu tutkittavan ryhmän ensimmäiseen lukukauteen. Tutkimusjakson alkaessa ryhmässä on seitsemän oppilasta, ja myöhemmin ryhmään liittyy yksi jäsen lisää. Tutkimusjakson pituus on 16 viikkoa.
Ryhmästä tekemäni havainnot ja päätelmät eivät ole yleispäteviä, sillä ne perustuvat subjektiivisiin kokemuksiini tutkittavasta ryhmästä. Omien näkemysteni rinnalle olen tuonut oppilaideni näkemykset ryhmän sosiaalisista rakenteista sekä ryhmään muodostuneista rooleista. Yleispätevyyden sijaan opinnäytetyöni tarjoaa näkökulman ryhmän kehitysprosessin kulkuun.
Johtopäätös tutkimuksestani on, että tutkittavista oppilaista kehittyy ryhmäkokonaisuus. Jäsenten välille muodostuu vuorovaikutusta, ja roolit kehittyvät. Tutkimuksen aikana yhteenkuuluvuuden tunne ryhmässä kasvaa ja ryhmän jäsenten välille kehittyy sosiaalisia suhteita. Tutkimusjakson päättyessä ryhmäksi kehittymisen prosessi ei ole tullut päätökseensä vaan oletettavasti jatkuu edelleen.