The importance of social media in building customer loyalty for Company X
Hurtola, Jenny (2011)
Hurtola, Jenny
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103052852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103052852
Tiivistelmä
Sosiaalisten medioiden tärkeys asiakasuskollisuudessa Yritys X:lle
Sosiaaliset mediat ovat keränneet huomiota viime vuosina ja aihe on hyvin ajankohtainen. Markkinointi on muuttunut voimakkaasti internetin ja sosiaalisten medioiden takia, tuoden mukanaan niin haasteita kuin mahdollisuuksiakin. Sosiaalisten medioiden kenttä muuttuu koko ajan ja tämä luo haasteita myös markkinointiteorioille ja -malleille.
Opinnäytetyö kohdistuu monikansalliseen vaateyritykseen, Yritys X:ään. Yritys X:n kohderyhmänä ovat nuoret ja nuoret aikuiset, jotka ovat myös suurimpia sosiaalisten medioiden käyttäjiä. Vaikka Yritys X:llä on liiketoimintaa yli 40 maassa, keskittyy tämä opinnäytetyö ainoastaan suomalaisiin sosiaalisten medioiden käyttäjiin.
Opinnäytetyön tarkoitus on löytää mahdollisuuksia, joita sosiaaliset mediat luovat Yritys X:lle. Yritys X on aktiivisesti läsnä useissa eri sosiaalisissa medioissa ja tämän opinnäytetyön päämääränä onkin löytää eroavaisuuksia sosiaalisten medioiden käyttäjien parista. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin keräämällä tietoja suomalaisista sosiaalisten medioiden käyttäjistä, jotka ovat yhteydessä yritykseen sosiaalisten medioiden kautta, sekä myös vastaavasti niistä, jotka eivät ole yhteydessä yritykseen näiden medioiden kautta. Tutkimuksen päämääränä oli löytää, keitä ovat ne suomalaiset sosiaalisten medioiden käyttäjät, jotka ovat kiinnostuneet Yritys X:stä ja miten he eroavat muista sosiaalisten medioiden käyttäjistä esimerkiksi ostokäyttäytymiseltään.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että Yritys X:n seuraajat sosiaalisissa medioissa ovat aktiivisempia asiakkaita kuin ne, jotka eivät ole yrityksen seuraajia. T-testin mukaan seuraajat käyttävät keskimäärin 5-25 euroa enemmän per ostoskerta kuin muut asiakkaat. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että suurin osa seuraajista käyttää vain muutamia sosiaalisia medioita, joten markkinoinnin tulisi keskittyä näihin medioihin. Seuraajamäärän kasvattamiseksi pohdittiin muun muassa alennuskuponkien myöntämistä seuraajille.
Sosiaaliset mediat ovat keränneet huomiota viime vuosina ja aihe on hyvin ajankohtainen. Markkinointi on muuttunut voimakkaasti internetin ja sosiaalisten medioiden takia, tuoden mukanaan niin haasteita kuin mahdollisuuksiakin. Sosiaalisten medioiden kenttä muuttuu koko ajan ja tämä luo haasteita myös markkinointiteorioille ja -malleille.
Opinnäytetyö kohdistuu monikansalliseen vaateyritykseen, Yritys X:ään. Yritys X:n kohderyhmänä ovat nuoret ja nuoret aikuiset, jotka ovat myös suurimpia sosiaalisten medioiden käyttäjiä. Vaikka Yritys X:llä on liiketoimintaa yli 40 maassa, keskittyy tämä opinnäytetyö ainoastaan suomalaisiin sosiaalisten medioiden käyttäjiin.
Opinnäytetyön tarkoitus on löytää mahdollisuuksia, joita sosiaaliset mediat luovat Yritys X:lle. Yritys X on aktiivisesti läsnä useissa eri sosiaalisissa medioissa ja tämän opinnäytetyön päämääränä onkin löytää eroavaisuuksia sosiaalisten medioiden käyttäjien parista. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin keräämällä tietoja suomalaisista sosiaalisten medioiden käyttäjistä, jotka ovat yhteydessä yritykseen sosiaalisten medioiden kautta, sekä myös vastaavasti niistä, jotka eivät ole yhteydessä yritykseen näiden medioiden kautta. Tutkimuksen päämääränä oli löytää, keitä ovat ne suomalaiset sosiaalisten medioiden käyttäjät, jotka ovat kiinnostuneet Yritys X:stä ja miten he eroavat muista sosiaalisten medioiden käyttäjistä esimerkiksi ostokäyttäytymiseltään.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että Yritys X:n seuraajat sosiaalisissa medioissa ovat aktiivisempia asiakkaita kuin ne, jotka eivät ole yrityksen seuraajia. T-testin mukaan seuraajat käyttävät keskimäärin 5-25 euroa enemmän per ostoskerta kuin muut asiakkaat. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että suurin osa seuraajista käyttää vain muutamia sosiaalisia medioita, joten markkinoinnin tulisi keskittyä näihin medioihin. Seuraajamäärän kasvattamiseksi pohdittiin muun muassa alennuskuponkien myöntämistä seuraajille.