Tunne äly! Alaisten näkemyksiä ravintolaesimiesten tunnetaidoista
Pellinen, Maija (2011)
Pellinen, Maija
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285204
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia ravintolaesimiesten tunnetaitoja heidän alaistensa, tarjoilijoiden, näkökulmasta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää se, ovatko esimiehet tunnetaitoisia ja miten ja millä tavalla nämä tunnetaidot näyttäytyvät alaisille. Toiseksi haluttiin selvittää tunneälytaidon merkitystä työelämässä.
Työn tutkimusmenetelmä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, koska haastattelurunko muotoutui viiden (5) eri teeman alle. Haastattelut käytiin keskustelutyyppisesti kesän 2010 aikana.
Tutkimukseen haastateltiin viittä (5) ravintola-alan työntekijää. Sukupuolella, työkokemuksella ja iällä ei ollut merkitystä. Haastateltavat olivat kaikki Etelä-Karjalan alueelta. Tämä ja alaisten näkökulma toimivat tutkimustyön rajauksina.
Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa käsiteltiin tunneälyä työelämässä, tunneälyn kehittämistä ja oppimista, Daniel Golemanin tunnetaitojen yleisluokitusta sekä tunnetaitoja, tunnetta ja emootioita käsitteinä.
Tutkimuksessa selvisi se, että tarjoilijat kokivat esimiesten itsevarmuudessa ja sosiaalisissa taidoissa, kuten konfliktien ja ristiriitojen hallitsemissa, parantamisen varaa. Muut tunnetaidot, kuten empatia, motivoiminen ja itsensä hallinta, palvelualan esimiehet taitavat suurimmaksi osaksi hienosti.
Myöskään tunneälyn taitoa palveluammatissa ei tule väheksyä. Kaikki palveluammatissa tarvittavat tunnetaidot ovat vahvasti yhteydessä tunneälyyn ja niiden käsitteleminen on tärkeää työpaikoilla, joissa tunteita käsitellään päivittäin.
Työn tutkimusmenetelmä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, koska haastattelurunko muotoutui viiden (5) eri teeman alle. Haastattelut käytiin keskustelutyyppisesti kesän 2010 aikana.
Tutkimukseen haastateltiin viittä (5) ravintola-alan työntekijää. Sukupuolella, työkokemuksella ja iällä ei ollut merkitystä. Haastateltavat olivat kaikki Etelä-Karjalan alueelta. Tämä ja alaisten näkökulma toimivat tutkimustyön rajauksina.
Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa käsiteltiin tunneälyä työelämässä, tunneälyn kehittämistä ja oppimista, Daniel Golemanin tunnetaitojen yleisluokitusta sekä tunnetaitoja, tunnetta ja emootioita käsitteinä.
Tutkimuksessa selvisi se, että tarjoilijat kokivat esimiesten itsevarmuudessa ja sosiaalisissa taidoissa, kuten konfliktien ja ristiriitojen hallitsemissa, parantamisen varaa. Muut tunnetaidot, kuten empatia, motivoiminen ja itsensä hallinta, palvelualan esimiehet taitavat suurimmaksi osaksi hienosti.
Myöskään tunneälyn taitoa palveluammatissa ei tule väheksyä. Kaikki palveluammatissa tarvittavat tunnetaidot ovat vahvasti yhteydessä tunneälyyn ja niiden käsitteleminen on tärkeää työpaikoilla, joissa tunteita käsitellään päivittäin.