Tutkimus eri laatutyökalujen soveltuvuudesta asiakastarpeiden tunnistamiseen
Kotvio, Maria (2011)
Kotvio, Maria
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264877
Tiivistelmä
Laadunhallinta on tänä päivänä tärkeä osa yrityksen toimintaa ja laadunhallinnalle on kehitetty monenlaisia laatutyökaluja. Uudenlaisia vaatimuksia laadulle asetetaan esimerkiksi innovaatioiden, kilpailijoiden toiminnan, markkinoiden ja yhteiskunnan muutosten seurauksena.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin eri laadunhallintamenetelmiä ja laatutyökaluja. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun TKI:n materiaalien käytettävyyden tutkimusryhmälle tehtiin selvitys eri laatutyökalujen käytöstä. Jo ennen työn alkamista tiedettiin, että materiaalien käytettävyyden tutkimusryhmä haluaa selvityksen, voidaanko QFD-laatutyökalua soveltaa heidän toimintaansa.
Quality Function Deployment eli QFD on asiakaslähtöinen laatutyökalu. Se on menetelmä, jonka avulla asiakkaiden tarpeet huomioidaan systemaattisesti koko tuotekehitysprosessin ajan. Tuotekehitys on yleensä se osa yrityksen toimintaa, missä asiakaslähtöisyys voidaan parhaiten ottaa huomioon. Asiakastarpeet ovat menetelmän perusta ja sen menetelmän toteutus aloitetaankin asiakastarpeiden kartoittamisella. Matriisitekniikalla asiakastarpeet muunnetaan tuoteominaisuuksiksi. Matriisia analysoimalla löydetään ne tuoteominaisuudet, joita aletaan mahdollisesti kehittää. QFD:n ensimmäinen ja keskeisin matriisi on laadun talo.
Työssä tehtiin Materiaalien käytettävyyden tutkimusryhmän tuotteelle QFD:n neljän matriisin tekniikasta ensimmäinen eli laadun talo. Tornion Elävä Kaupunginkeskus Ry on tilannut kaupunkijunan, jonka toteuttamisessa yhtenä elimenä on Materiaalien käytettävyyden tutkimusryhmä. Kaupunkijunalle tehtiin yksinkertaistettu matriisi QFD:n ensimmäisestä vaiheesta laadun talosta. Esimerkin avulla on pyritty havainnollistamaan laadun talon käyttöä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin eri laadunhallintamenetelmiä ja laatutyökaluja. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun TKI:n materiaalien käytettävyyden tutkimusryhmälle tehtiin selvitys eri laatutyökalujen käytöstä. Jo ennen työn alkamista tiedettiin, että materiaalien käytettävyyden tutkimusryhmä haluaa selvityksen, voidaanko QFD-laatutyökalua soveltaa heidän toimintaansa.
Quality Function Deployment eli QFD on asiakaslähtöinen laatutyökalu. Se on menetelmä, jonka avulla asiakkaiden tarpeet huomioidaan systemaattisesti koko tuotekehitysprosessin ajan. Tuotekehitys on yleensä se osa yrityksen toimintaa, missä asiakaslähtöisyys voidaan parhaiten ottaa huomioon. Asiakastarpeet ovat menetelmän perusta ja sen menetelmän toteutus aloitetaankin asiakastarpeiden kartoittamisella. Matriisitekniikalla asiakastarpeet muunnetaan tuoteominaisuuksiksi. Matriisia analysoimalla löydetään ne tuoteominaisuudet, joita aletaan mahdollisesti kehittää. QFD:n ensimmäinen ja keskeisin matriisi on laadun talo.
Työssä tehtiin Materiaalien käytettävyyden tutkimusryhmän tuotteelle QFD:n neljän matriisin tekniikasta ensimmäinen eli laadun talo. Tornion Elävä Kaupunginkeskus Ry on tilannut kaupunkijunan, jonka toteuttamisessa yhtenä elimenä on Materiaalien käytettävyyden tutkimusryhmä. Kaupunkijunalle tehtiin yksinkertaistettu matriisi QFD:n ensimmäisestä vaiheesta laadun talosta. Esimerkin avulla on pyritty havainnollistamaan laadun talon käyttöä.