Sähköautojen latauspisteiden asennussuunnitelma
Valtonen, Oskari (2020)
Valtonen, Oskari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001281637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001281637
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tehdä suunnitelma sähköautojen latauspisteiden asentamisesta Metroauton Herttoniemen kiinteistöön. Työssä perehdytään latauspisteisiin liittyviin standardeihin, vaatimuksiin sekä asennukseen. Työssä kuvataan myös yleisesti sähköautojen lataustapoja ja -menetelmiä.
Sähköauto on lähes aina pistokkeesta ladattava, mutta erot eri valmistajien välillä esimerkiksi latauksen tehon ja tavan suhteen ovat suuret. Sähköautojen latauspisteet vaativat myös kiinteistöltä ja sen sähköverkolta paljon, ja tärkeää on myös selvittää, mitkä ovat kiinteistön sähköverkon rajoitteet.
Työn aikana selvitettiin, millaisia lataustapoja sähköautoissa käytetään ja syvennyttiin autotalon edustamien merkkien sähköautomalleihin. Edustettujen merkkien maahantuonnilta haettiin valmistajien vaatimukset latauspisteille, jotka asettivat suuntaviivat toteutukselle. Lisäksi työssä selvitettiin Herttoniemen kiinteistön sähköverkon kyky toimittaa tarvittava määrä tehoa suunnitellulle määrälle latauspisteitä.
Työn tuloksena saatiin edustettujen merkkien standardit täyttävä suunnitelma latauspisteistä ja varmistettua, että kiinteistön sähköverkko kestää latauspisteiden mukanaan tuoman tehontarpeen.
Tulevaisuudessa sähköautojen lisääntyessä voi olla tarvetta kasvattaa autotalon sähköverkkoa vastaamaan valmistajien tulevaisuuden vaatimuksia latauspisteiden määrästä ja tehoista.
Sähköauto on lähes aina pistokkeesta ladattava, mutta erot eri valmistajien välillä esimerkiksi latauksen tehon ja tavan suhteen ovat suuret. Sähköautojen latauspisteet vaativat myös kiinteistöltä ja sen sähköverkolta paljon, ja tärkeää on myös selvittää, mitkä ovat kiinteistön sähköverkon rajoitteet.
Työn aikana selvitettiin, millaisia lataustapoja sähköautoissa käytetään ja syvennyttiin autotalon edustamien merkkien sähköautomalleihin. Edustettujen merkkien maahantuonnilta haettiin valmistajien vaatimukset latauspisteille, jotka asettivat suuntaviivat toteutukselle. Lisäksi työssä selvitettiin Herttoniemen kiinteistön sähköverkon kyky toimittaa tarvittava määrä tehoa suunnitellulle määrälle latauspisteitä.
Työn tuloksena saatiin edustettujen merkkien standardit täyttävä suunnitelma latauspisteistä ja varmistettua, että kiinteistön sähköverkko kestää latauspisteiden mukanaan tuoman tehontarpeen.
Tulevaisuudessa sähköautojen lisääntyessä voi olla tarvetta kasvattaa autotalon sähköverkkoa vastaamaan valmistajien tulevaisuuden vaatimuksia latauspisteiden määrästä ja tehoista.