WinNovan kotisivujen ja opiskelijaportaalin käytettävyyden kartoitus
Sippola, Markku (2011)
Sippola, Markku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274895
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa tutkittiin Länsirannikon koulutus Oy:n eli WinNovan kotisivujen ja opiskelijaportaalin toimivuutta. Toimiva opiskelijaportaali tekee mahdolliseksi mielekkään, tehokkaan ja sujuvan opiskelun alusta loppuun.
Tämä työ sai oikeastaan tilauksen, kun vuonna 2010 Winnova perustettiin ja siihen asti toimivat kotisivut vaihtuivat uusiin. Tämän jälkeen sivut eivät ole oikeastaan saaneet kuin negatiivista palautetta. Hankkeen tavoitteena oli tehdä kyselytutkimus senhetkisistä kotisivuista ja portaalista. Kyselytutkimuksen analysoinnin jälkeen tavoitteena oli tehdä konkreettinen kehitysehdotus sivuja hallinnoivalle taholle. Kyselytutkimuksessa kysymykset käsittivät senhetkisiä käyttökokemuksia ja kysyttiin myös selkeitä kehitysehdotuksia opiskelijan näkökulmasta.
Kysely sisälsi kuusitoista strukturoitua kysymystä ja kaksi vapaamuotoista vastausmahdollisuutta, joissa haettiin mahdollisia kehitysehdotuksia. Kysely oli rajattu tarkoituksella tiiviiksi olettaen, että niihin oppilaat jaksavat vielä keskittyä. Kysely suunnattiin kaikille, sillä hetkellä merikoulussa opiskelleille oppilaille.
Kyselyn tulos vahvisti epäilyn kotisivujen toimivuudesta. Kotisivuja pidettiin sekavina ja raskaina. Oppilaiden antamista vapaissa kommenteissa saatiin monia hyviä ja konkreettisia kehitysehdotuksia.
Tämä työ sai oikeastaan tilauksen, kun vuonna 2010 Winnova perustettiin ja siihen asti toimivat kotisivut vaihtuivat uusiin. Tämän jälkeen sivut eivät ole oikeastaan saaneet kuin negatiivista palautetta. Hankkeen tavoitteena oli tehdä kyselytutkimus senhetkisistä kotisivuista ja portaalista. Kyselytutkimuksen analysoinnin jälkeen tavoitteena oli tehdä konkreettinen kehitysehdotus sivuja hallinnoivalle taholle. Kyselytutkimuksessa kysymykset käsittivät senhetkisiä käyttökokemuksia ja kysyttiin myös selkeitä kehitysehdotuksia opiskelijan näkökulmasta.
Kysely sisälsi kuusitoista strukturoitua kysymystä ja kaksi vapaamuotoista vastausmahdollisuutta, joissa haettiin mahdollisia kehitysehdotuksia. Kysely oli rajattu tarkoituksella tiiviiksi olettaen, että niihin oppilaat jaksavat vielä keskittyä. Kysely suunnattiin kaikille, sillä hetkellä merikoulussa opiskelleille oppilaille.
Kyselyn tulos vahvisti epäilyn kotisivujen toimivuudesta. Kotisivuja pidettiin sekavina ja raskaina. Oppilaiden antamista vapaissa kommenteissa saatiin monia hyviä ja konkreettisia kehitysehdotuksia.