3 askelta sujuvampaan arkeen : Opas autismikirjon diagnoosin saaneiden lasten vanhemmille
Tervaniemi, Jenna (2009)
Tervaniemi, Jenna
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904292274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904292274
Tiivistelmä
Autismilla tarkoitetaan laaja-alaista keskushermoston neurobiologista kehityshäiriötä, joka ilmenee käyttäytymisen, kommunikoinnin ja sosiaalisten vuorovaikutustaitojen vaikeuksina. Useista samankaltaisista oireista käytetään yhteisnimitystä autismikirjo. Diagnoosi perustuu muun muassa lapsen kehityshistoriaan sekä hänen nykyisen käyttäytymisensä tarkkailuun. Myös vanhempien havainto lapsen erilaisuudesta on hyvin merkittävää. Tietämättömyys, autismin laaja-alaisuus, muutokset sosiaalisessa elämässä ja autismin vaikutukset perheeseen tuovat usein haasteita autistisen lapsen perheen arkeen. Autistisen lapsen kasvatus on usein raskasta, joten vanhempien tukeminen on erityisen tärkeää.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli antaa tietoa autismikirjon diagnoosin saaneiden lasten perheille arjen sujuvuuden tukemiseksi. Tehtävänä oli selvittää, mitä autismikirjolla tarkoitetaan, millaisia vaikeuksia koulualoitukseen, sisarussuhteisiin sekä häiriökäyttäytymiseen liittyen perheet joutuvat arjessa kohtaamaan, ja miten vanhempia voidaan näissä asioissa tukea. Saaduista tiedoista koottiin Tampereen yliopistollisen sairaalaan Lastenpsykiatrian päiväosaston potilaiden vanhemmille suunnattu opaskansio. Oppaassa käsiteltiin kolmea teemaa, joita olivat koulunaloitus, sisarussuhteet ja häiriökäyttäytyminen.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelminä olivat havainnointi, asiantuntijahaastattelut sekä muut tiedonkeruumenetelmät. Havainnointi tapahtui syksyllä 2008 mielenterveyshoitotyön valinnaisten ammattiopintojen ohjatun harjoittelujakson aikana Tampereen yliopistollisen sairaalan Lastenpsykiatrian päiväosastolla, johon opinnäytetyönä toteutettu opaskansio oli suunnattu. Havaintojen tukena käytettiin asiantuntijahaastatteluita, joissa haastateltavina toimivat kolme osastolla työskentelevää sairaanhoitajaa. Muihin tiedonkeruumenetelmiin lukeutui eri luennoilta ja koulutuksista saadut materiaalit sekä aihetta käsittelevä kirjallisuus.
Autismin tuomat muutokset perheelle ovat hyvin moninaisia, ja tietämättömyys autismista aiheuttaa vanhemmissa usein pelkoa ja ahdistusta. Autismikirjon diagnoosin saaneiden lasten vanhemmille suunnatuille oppaille on tarvetta. Kehitysehdotuksena on toteuttaa jatkossa samantyyppinen opaskansio eri teemoja käsitellen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli antaa tietoa autismikirjon diagnoosin saaneiden lasten perheille arjen sujuvuuden tukemiseksi. Tehtävänä oli selvittää, mitä autismikirjolla tarkoitetaan, millaisia vaikeuksia koulualoitukseen, sisarussuhteisiin sekä häiriökäyttäytymiseen liittyen perheet joutuvat arjessa kohtaamaan, ja miten vanhempia voidaan näissä asioissa tukea. Saaduista tiedoista koottiin Tampereen yliopistollisen sairaalaan Lastenpsykiatrian päiväosaston potilaiden vanhemmille suunnattu opaskansio. Oppaassa käsiteltiin kolmea teemaa, joita olivat koulunaloitus, sisarussuhteet ja häiriökäyttäytyminen.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelminä olivat havainnointi, asiantuntijahaastattelut sekä muut tiedonkeruumenetelmät. Havainnointi tapahtui syksyllä 2008 mielenterveyshoitotyön valinnaisten ammattiopintojen ohjatun harjoittelujakson aikana Tampereen yliopistollisen sairaalan Lastenpsykiatrian päiväosastolla, johon opinnäytetyönä toteutettu opaskansio oli suunnattu. Havaintojen tukena käytettiin asiantuntijahaastatteluita, joissa haastateltavina toimivat kolme osastolla työskentelevää sairaanhoitajaa. Muihin tiedonkeruumenetelmiin lukeutui eri luennoilta ja koulutuksista saadut materiaalit sekä aihetta käsittelevä kirjallisuus.
Autismin tuomat muutokset perheelle ovat hyvin moninaisia, ja tietämättömyys autismista aiheuttaa vanhemmissa usein pelkoa ja ahdistusta. Autismikirjon diagnoosin saaneiden lasten vanhemmille suunnatuille oppaille on tarvetta. Kehitysehdotuksena on toteuttaa jatkossa samantyyppinen opaskansio eri teemoja käsitellen.