Rakennusliikkeen alihankintojen ohjaus ja valvonta
Siitonen, Marietta (2011)
Siitonen, Marietta
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204556
Tiivistelmä
Rakennusprojekti pitää sisällään monia vaiheita ja ihmisiä eri organisaatioista. Pääurakoitsijan ohella työmaiden eteenpäin viemiseen osallistuu useita alihankkijoita. Alihankintojen määrä rakennusprojekteissa on omien henkilöstö- ja materiaalikulujen kanssa suurimpia kuluja, sen merkitys on noin 30 - 40 % urakkahinnasta ja yrityksen liikevaihdosta. Työmaiden ongelmana ovat alihankkijoiden kaiken kirjavat toimintatavat. Alihankintaprosessien yksinkertaistaminen ja selkeiden toimintamallien käyttö mahdollistaa alihankkijoiden ohjauksen ja valvonnan, näin pystytään ennalta ehkäisemään tuotannon häiriöitä ja kustannusten nousua.
Opinnäytetyön aiheena oli rakennusliikkeen alihankintojen ohjaus Karjalan Rakennus ja Maalaus Oy:lle, työ oli osa yrityksen toiminnanohjauksen ja laa-tusertifioinnin kehitysprojekteja. Työn tavoitteena oli saada yrityksen käyttämille alihankkijoille ohjeistus yrityksen toimintatavoista, joiden noudattamista edellytetään myös alihankkijoilta. Toisena tavoitteena oli alihankinnan ohjauksen ja valvonnan mahdollisuuksien kartoittaminen Outlookin kautta sekä Outlookin lomakkeiden käyttö ja muokkaus.
Opinnäytetyöprosessissa tutustuttiin alan kirjallisuuteen, rakennusalan lain-säädäntöön ja toimintatapoihin, yrityksen alihankintaprosessiin ja käytäntöihin sekä Microsoft Outlookin käyttämiseen. Työssä selvitettiin alihankintaprosessin vaiheet ja yrityksen alihankinnassa käytettävän ohjeistuksen sisällön tarve. Toisessa vaiheessa selvitettiin Outlookin mahdollisuuksia alihankkijoiden ohjauksessa ja valvonnassa.
Työn tuloksena saatiin alihankkijoille opas, joka ohjaa yrityksen periaatteiden, käytäntöjen sekä lain määräysten mukaiseen toimintaan. Oppaan käytön toi-votaan edesauttavan yleisimpien ristiriitatilanteiden välttämistä ja kehittävän toimijoiden välistä yhteistyötä sekä parantavan yleistä rakennustyön laatua.
Toisena tuloksena saatiin alihankintakorttimalli, Outlookin lomakkeelle tehtiin alihankintaprosessin mukainen korttimalli, jota Karjalan Rakennus ja maalaus Oy käyttää alihankkijoiden seurannassa ja työmaan toiminnan ohjauksessa. Kortilta löytyy kaikki prosessin vaiheiden mukaiset osiot, joihin on kiinnitettävä huomiota. Tämä edistysaskel mahdollistaa yrityksen toiminnanohjauksen seuraavan kehitysvaiheen sujuvan etenemisen.
Opinnäytetyön aiheena oli rakennusliikkeen alihankintojen ohjaus Karjalan Rakennus ja Maalaus Oy:lle, työ oli osa yrityksen toiminnanohjauksen ja laa-tusertifioinnin kehitysprojekteja. Työn tavoitteena oli saada yrityksen käyttämille alihankkijoille ohjeistus yrityksen toimintatavoista, joiden noudattamista edellytetään myös alihankkijoilta. Toisena tavoitteena oli alihankinnan ohjauksen ja valvonnan mahdollisuuksien kartoittaminen Outlookin kautta sekä Outlookin lomakkeiden käyttö ja muokkaus.
Opinnäytetyöprosessissa tutustuttiin alan kirjallisuuteen, rakennusalan lain-säädäntöön ja toimintatapoihin, yrityksen alihankintaprosessiin ja käytäntöihin sekä Microsoft Outlookin käyttämiseen. Työssä selvitettiin alihankintaprosessin vaiheet ja yrityksen alihankinnassa käytettävän ohjeistuksen sisällön tarve. Toisessa vaiheessa selvitettiin Outlookin mahdollisuuksia alihankkijoiden ohjauksessa ja valvonnassa.
Työn tuloksena saatiin alihankkijoille opas, joka ohjaa yrityksen periaatteiden, käytäntöjen sekä lain määräysten mukaiseen toimintaan. Oppaan käytön toi-votaan edesauttavan yleisimpien ristiriitatilanteiden välttämistä ja kehittävän toimijoiden välistä yhteistyötä sekä parantavan yleistä rakennustyön laatua.
Toisena tuloksena saatiin alihankintakorttimalli, Outlookin lomakkeelle tehtiin alihankintaprosessin mukainen korttimalli, jota Karjalan Rakennus ja maalaus Oy käyttää alihankkijoiden seurannassa ja työmaan toiminnan ohjauksessa. Kortilta löytyy kaikki prosessin vaiheiden mukaiset osiot, joihin on kiinnitettävä huomiota. Tämä edistysaskel mahdollistaa yrityksen toiminnanohjauksen seuraavan kehitysvaiheen sujuvan etenemisen.