Palvelupolun digitaalinen kuvaaminen. Esimerkkinä: Cosy Finland
Visanto, Mikko (2011)
Visanto, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104033827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104033827
Tiivistelmä
Erilaisten sähköisten ja digitaalisten palveluiden käyttäminen on nykyään yhä yleisempää. Tietoa palveluista, yrityksistä ja tuotteista on saatavilla valtavasti ja kuluttajat ovat entistä valppaampia ja kriittisempiä löytämänsä materiaalin suhteen. Sähköiset palvelut ja asiakaspalvelun kehittäminen ovatkin nousseet tärkeysjärjestyksessä korkeammalle, kun yritykset ovat ryhtyneet panostamaan verkkopalveluihin. Parantamalla verkkopalveluita, niiden toimivuutta, navigoitavuutta ja informaatiota voidaan vaikuttaa asiakkaalle välittyvään palvelukokonaisuuteen.
Opinnäytetyö oli osa Matkailijan moniaistinen palvelukokemus –hanketta, jossa tutkitaan muun muassa moniaistisuuden ja digitaalisuuden hyödyntämistä matkailupalvelujen kehittämisessä. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata matkailupalveluyritys Cosy Finlandin asiakkaan palvelupolku käyttäen service design –menetelmiä. Tässä yhteydessä palvelupolulla tarkoitetaan asiakkaan käymiä palveluvaiheita, jotka asiakas käy läpi tuotetta tai palvelua ostaessaan, kattaen koko palvelukokemuksen. Digitaalisuus ja erilaiset sähköiset palvelut taas ovat merkittävä osa nykyaikaista palvelutoimintaa, jolla tässä työssä tarkoitetaan esimerkiksi verkkosivuja ja niiden käyttöä joko palveluprosessin tukena tai ainoana palveluvaihtoehtona.
Asiakkaan matka visualisoitiin hyödyntämällä service design –menetelmiä, kuten customer journey ja service blueprint. Menetelmien avulla luotiin kuvaus asiakkaan käymistä palveluvaiheista. Nämä vaiheet luokiteltiin ns. kontaktipisteiden kautta, jotka käsittävät yrityksen ja asiakkaan välisen vuorovaikutuksen. Yrityksen nykyistä toimintaa verrattiin muihin yrityksiin käyttämällä benchmarking –menetelmää. Asiakkaiden mielipiteitä sekä palvelukokemuksia kartoitettiin verkkokyselyn avulla.
Työn produktiosuuteen sisältyi menetelmien ja teorian avulla luotu prototyyppimalli, joka hyödyntää kontaktipisteiden ja palvelupolun käyttöä tiedon kuvaamisessa. Digitaalinen kuvaus luotiin verkkosivupohjaiseksi malliksi, joka käsittää kuusivaiheisen kronologisesti kuvatun asiakkaan palvelumatkan, johon kuuluvat eri palveluvaiheet palvelun valinnasta ja maksamisesta aina asiakkaan ohjaamiseen paikan päälle.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että palvelupolun digitaalisella kuvaamisella voidaan esitellä palveluprosessin kriittiset vaiheet visuaalisesti helpossa muodossa. Kuvatut palvelun vaiheet voidaan esitellä yrityksen sisäisesti, jolloin kyseisiä vaiheita voidaan tarkastella ja kehittää tehokkaammiksi tai vaiheet voidaan sisällyttää osaksi yrityksen näkyvää toimintaa. Yksityiskohtaisella palveluprosessin kuvaamisella asiakas saa riittävästi informaatiota, joka saattaa vähentää henkilökohtaisen ohjaamisen tarvetta.
Opinnäytetyö oli osa Matkailijan moniaistinen palvelukokemus –hanketta, jossa tutkitaan muun muassa moniaistisuuden ja digitaalisuuden hyödyntämistä matkailupalvelujen kehittämisessä. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata matkailupalveluyritys Cosy Finlandin asiakkaan palvelupolku käyttäen service design –menetelmiä. Tässä yhteydessä palvelupolulla tarkoitetaan asiakkaan käymiä palveluvaiheita, jotka asiakas käy läpi tuotetta tai palvelua ostaessaan, kattaen koko palvelukokemuksen. Digitaalisuus ja erilaiset sähköiset palvelut taas ovat merkittävä osa nykyaikaista palvelutoimintaa, jolla tässä työssä tarkoitetaan esimerkiksi verkkosivuja ja niiden käyttöä joko palveluprosessin tukena tai ainoana palveluvaihtoehtona.
Asiakkaan matka visualisoitiin hyödyntämällä service design –menetelmiä, kuten customer journey ja service blueprint. Menetelmien avulla luotiin kuvaus asiakkaan käymistä palveluvaiheista. Nämä vaiheet luokiteltiin ns. kontaktipisteiden kautta, jotka käsittävät yrityksen ja asiakkaan välisen vuorovaikutuksen. Yrityksen nykyistä toimintaa verrattiin muihin yrityksiin käyttämällä benchmarking –menetelmää. Asiakkaiden mielipiteitä sekä palvelukokemuksia kartoitettiin verkkokyselyn avulla.
Työn produktiosuuteen sisältyi menetelmien ja teorian avulla luotu prototyyppimalli, joka hyödyntää kontaktipisteiden ja palvelupolun käyttöä tiedon kuvaamisessa. Digitaalinen kuvaus luotiin verkkosivupohjaiseksi malliksi, joka käsittää kuusivaiheisen kronologisesti kuvatun asiakkaan palvelumatkan, johon kuuluvat eri palveluvaiheet palvelun valinnasta ja maksamisesta aina asiakkaan ohjaamiseen paikan päälle.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että palvelupolun digitaalisella kuvaamisella voidaan esitellä palveluprosessin kriittiset vaiheet visuaalisesti helpossa muodossa. Kuvatut palvelun vaiheet voidaan esitellä yrityksen sisäisesti, jolloin kyseisiä vaiheita voidaan tarkastella ja kehittää tehokkaammiksi tai vaiheet voidaan sisällyttää osaksi yrityksen näkyvää toimintaa. Yksityiskohtaisella palveluprosessin kuvaamisella asiakas saa riittävästi informaatiota, joka saattaa vähentää henkilökohtaisen ohjaamisen tarvetta.