Uuden esimiehen perehdyttäminen : case: yritys X
Hoikkala, Minna; Mikkonen, Seija (2011)
Hoikkala, Minna
Mikkonen, Seija
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204570
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee uuden esimiehen perehdyttämistä ja työn tarkoituksena on kehittää case-yritykselle rakenne uuden esimiehen perehdyttämissivustolle. Sivusto toimii perehdyttämisen tukena ja sen avulla yritys kykenee perehdyttämään uudet esimiehet tuleviin tehtäviinsä yhdenmukaisesti. Opinnäytetyön empiirinen osa on rajattu koskemaan tietoliikennekonserni yritys X:n uusien esimiesten perehdyttämistä.
Päätutkimuskysymys tässä opinnäytetyössä on selvittää, millaista aineistoa esimies tarvitsee perehdyttämisen tueksi. Teoriaosuudessa tarkastellaan, minkälaista osaamista esimieheltä vaaditaan ja minkälaista perehdyttämistä uusi esimies tarvitsee.
Työn empiirinen osuus toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena. Sitä varten on kerätty aineistoa kyselyn ja teemahaastattelun avulla. Ensin tutkitaan jo olemassa olevia yritys X:n esimies- ja perehdyttämissivustoja sähköisen kyselyn avulla. Kyselyn tulokset toimivat pohjana uuden esimiehen perehdyttämissivuston kehittämisessä. Otokseksi kyselylle valittiin yrityksen esimiehet, jotka suorittavat johtamisen erikoisammattitutkintoa. Tutkimuksen toisessa vaiheessa selvitetään esimiehen ominaisuuksia ja perehdyttämistä teemahaastattelun avulla. Haastatteluun osallistuivat yrityksen kehityspäällikkö ja henkilöstöpäällikkö.
Tutkimustuloksista selviää, mitä asioita esimiehen perehdyttämisessä tulee ottaa huomioon. Yritys X:n johtamisessa ja esimiestyössä painottuu ihmisläheisyys ja yrityksessä halutaan viestiä esimiehelle, että häntä tuetaan. Teemahaastattelun tuloksista voidaan myös päätellä, että uuden esimiehen perehdyttämissivustolle on tarvetta. Teemahaastattelusta ja kyselystä nousi esiin asioita, jotka otettiin huomioon uuden sivuston rakennetta laatiessa. Tällaisia asioita olivat esimerkiksi sivuston rakenteen selkeyden ja riittävän ajantasaisen tiedon varmistaminen.
Uuden esimiehen perehdyttämissivuston rakenne koostuu kolmesta polusta, joista tulokas valitsee omia lähtökohtiaan parhaiten kuvaavan vaihtoehdon. Esimies voi tutustua sivustoon itsenäisesti muun perehdyttämisen yhteydessä.
Päätutkimuskysymys tässä opinnäytetyössä on selvittää, millaista aineistoa esimies tarvitsee perehdyttämisen tueksi. Teoriaosuudessa tarkastellaan, minkälaista osaamista esimieheltä vaaditaan ja minkälaista perehdyttämistä uusi esimies tarvitsee.
Työn empiirinen osuus toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena. Sitä varten on kerätty aineistoa kyselyn ja teemahaastattelun avulla. Ensin tutkitaan jo olemassa olevia yritys X:n esimies- ja perehdyttämissivustoja sähköisen kyselyn avulla. Kyselyn tulokset toimivat pohjana uuden esimiehen perehdyttämissivuston kehittämisessä. Otokseksi kyselylle valittiin yrityksen esimiehet, jotka suorittavat johtamisen erikoisammattitutkintoa. Tutkimuksen toisessa vaiheessa selvitetään esimiehen ominaisuuksia ja perehdyttämistä teemahaastattelun avulla. Haastatteluun osallistuivat yrityksen kehityspäällikkö ja henkilöstöpäällikkö.
Tutkimustuloksista selviää, mitä asioita esimiehen perehdyttämisessä tulee ottaa huomioon. Yritys X:n johtamisessa ja esimiestyössä painottuu ihmisläheisyys ja yrityksessä halutaan viestiä esimiehelle, että häntä tuetaan. Teemahaastattelun tuloksista voidaan myös päätellä, että uuden esimiehen perehdyttämissivustolle on tarvetta. Teemahaastattelusta ja kyselystä nousi esiin asioita, jotka otettiin huomioon uuden sivuston rakennetta laatiessa. Tällaisia asioita olivat esimerkiksi sivuston rakenteen selkeyden ja riittävän ajantasaisen tiedon varmistaminen.
Uuden esimiehen perehdyttämissivuston rakenne koostuu kolmesta polusta, joista tulokas valitsee omia lähtökohtiaan parhaiten kuvaavan vaihtoehdon. Esimies voi tutustua sivustoon itsenäisesti muun perehdyttämisen yhteydessä.