Yrittäjien menetelmällinen oppiminen uudenlaisessa liiketaloudellisessa oppimisympäristössä
Klimenko, Päivi (2011)
Klimenko, Päivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154371
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämisprojektin tarkoituksena oli selvittää läntisellä Uudenmaalla toimivien yrittäjien tutkintotavoitteellista koulutushalukkuutta ja luoda sen pohjalta mene-telmällisen oppimisen uudenlainen oppimisympäristömalliehdotus. Tutkimuksen selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat yrittäjän koulutushalukkuuteen sekä millä tavoin yrittäjät haluavat suorittaa tutkintotavoitteellista koulutusta ja yleensä kouluttautua yrittäjänä toimiessaan. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jossa oli konstruktiivisen tutkimuksen muistuttavia lähestymistapoja.
Varsinaisen kyselyn tutkimusaineistoa kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla syksyllä 2009. Kysely lähetettiin Uudenmaan Yrittäjät ry:n Lohjan, Nummi-Pusulan, Karjaan, Sammatin, Karjalohjan, Karkkilan ja Siuntion jäsenille suoraan yhdistyksen kehittämispäällikön välityksellä viestintälainsäädännön mukaisin edellytyksin.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus jakaantuu kolmeen eri painopisteeseen, joiden lähtökohta on kehittämispohjainen oppiminen Laureassa (Learning by Developing). Ensimmäisessä osassa käydään läpi menetelmällisen oppimisen teoriaa ja käsitteitä. Sen jälkeen käydään läpi yleisellä tasolla ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutusmuotoja, jonka pääpaino kohdistuu liiketalouden monimuotoisiin yrittäjyyspainotteisiin koulutusvaihtoehtoihin. Kolmas teoriapohja koostuu läntisellä Uudellamaalla olevien yrittäjien tietoihin mm. sukupuoli, ikärakenne, koulutustausta ja toimialajakaumat.
Tähän opinnäytetyöhön haluttiin teoriatiedon lisäksi ottaa mukaan käytännöstä kerättyä eli empiiristä tietoainesta kehittämistehtävän uudenlaisen mallin luomiselle mm. Uudenmaan Yrittäjiltä, Opetus- ja Kulttuuriministeriön ohjeista, Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuista, Opetushallituksen tiedoista, Tilastokeskuksen tutkimuksista, ammattikorkeakoulujen liiketalouden koulutusohjelmista ym. aiheisiin liittyvistä tutkimuksista ja lehtiartikkeleista.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että läntisellä Uudellamaalla toimivat yrittäjät kokevat koulutuksen ja yrityksen kehityksen tärkeäksi sekä myös ajankohtaiseksi tulevien lähivuosien aikana. Tutkimuksen perusteella saatiin myös tietoa alueella toimivien yrittäjien kou-lutushalukkuudesta ja sen perusteella voidaan lähteä miettimään jatkotoimenpiteitä mahdollisen menetelmällisen oppimisen esimerkkimallin mukaisesti liiketalouden monimuotoisissa koulutusohjelmissa.
Jatkotutkimusehdotuksena on yrittäjille suunnattu tieto- ja viestintätekniikan (TVT) osaamisen kysely, jotta saataisiin yrittäjiltä henkilökohtaista osaamisen tietoa oppimisympäristön suunnittelemiselle ja luomiselle. Muina jatkotutkimusehdotuksina nähtiin kaksoistutkinnon suorittamisen mahdollisuudet esim. toisen asteen ja tradenomitutkinnon suorittamisena tai tradenomitutkinnon ja ylemmän amk-tutkinnon suorittamisena.
Varsinaisen kyselyn tutkimusaineistoa kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla syksyllä 2009. Kysely lähetettiin Uudenmaan Yrittäjät ry:n Lohjan, Nummi-Pusulan, Karjaan, Sammatin, Karjalohjan, Karkkilan ja Siuntion jäsenille suoraan yhdistyksen kehittämispäällikön välityksellä viestintälainsäädännön mukaisin edellytyksin.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus jakaantuu kolmeen eri painopisteeseen, joiden lähtökohta on kehittämispohjainen oppiminen Laureassa (Learning by Developing). Ensimmäisessä osassa käydään läpi menetelmällisen oppimisen teoriaa ja käsitteitä. Sen jälkeen käydään läpi yleisellä tasolla ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutusmuotoja, jonka pääpaino kohdistuu liiketalouden monimuotoisiin yrittäjyyspainotteisiin koulutusvaihtoehtoihin. Kolmas teoriapohja koostuu läntisellä Uudellamaalla olevien yrittäjien tietoihin mm. sukupuoli, ikärakenne, koulutustausta ja toimialajakaumat.
Tähän opinnäytetyöhön haluttiin teoriatiedon lisäksi ottaa mukaan käytännöstä kerättyä eli empiiristä tietoainesta kehittämistehtävän uudenlaisen mallin luomiselle mm. Uudenmaan Yrittäjiltä, Opetus- ja Kulttuuriministeriön ohjeista, Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuista, Opetushallituksen tiedoista, Tilastokeskuksen tutkimuksista, ammattikorkeakoulujen liiketalouden koulutusohjelmista ym. aiheisiin liittyvistä tutkimuksista ja lehtiartikkeleista.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että läntisellä Uudellamaalla toimivat yrittäjät kokevat koulutuksen ja yrityksen kehityksen tärkeäksi sekä myös ajankohtaiseksi tulevien lähivuosien aikana. Tutkimuksen perusteella saatiin myös tietoa alueella toimivien yrittäjien kou-lutushalukkuudesta ja sen perusteella voidaan lähteä miettimään jatkotoimenpiteitä mahdollisen menetelmällisen oppimisen esimerkkimallin mukaisesti liiketalouden monimuotoisissa koulutusohjelmissa.
Jatkotutkimusehdotuksena on yrittäjille suunnattu tieto- ja viestintätekniikan (TVT) osaamisen kysely, jotta saataisiin yrittäjiltä henkilökohtaista osaamisen tietoa oppimisympäristön suunnittelemiselle ja luomiselle. Muina jatkotutkimusehdotuksina nähtiin kaksoistutkinnon suorittamisen mahdollisuudet esim. toisen asteen ja tradenomitutkinnon suorittamisena tai tradenomitutkinnon ja ylemmän amk-tutkinnon suorittamisena.