Käyttöteoria käytännössä : Erilaisia näkökulmia
Honkala, Toni; Brandt, Ilse; Mäntylä, Tommi; Nokireki, Johanna (2011)
Honkala, Toni
Brandt, Ilse
Mäntylä, Tommi
Nokireki, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194505
Tiivistelmä
Kehityshankkeessa tarkasteltiin käyttöteorian suhdetta käytännön opetustyöhön. Johto-ajatuksena oli, että käyttöteorialla on tärkeä asema opettajan työn kehittämisessä ja opetuksen suunnittelussa. Käyttöteoria vaikuttaa käytäntöön ja käytäntö vaikuttaa käyttö-teoriaan. Hankkeen tulokset vahvistavat tätä oletusta.
Hanke toteutettiin ryhmätyönä. Ryhmässä oli neljä henkilöä, joista kullakin oli jossain määrin toisistaan poikkeava näkökulma aiheeseen. Kehityshankkeen raportissa on yhteisesti kirjoitettuja lukuja sekä kunkin ryhmäläisen omaa näkökulmaa esittelevä osuus, joissa käyttöteorian ja käytännön välistä suhdetta tarkastellaan sisäisestä ja ulkoisesta näkökulmasta.
Sisäisestä näkökulmasta käyttöteoriaa tarkastelevat kirjoittajat arvioivat itse omaa käyttöteoriaansa ja sen suhdetta käytännön opetustyöhön. Ulkoisen näkökulman valinneet kirjoittajat keräsivät arviointimateriaalia kyselylomakkein ja haastattelemalla.
Honkala pohti käyttöteoriaansa laajasti. Käytännön opetustyön vaikutukset käyttöteorian muuntumiseen liittyivät oppimis- ja opettamistyyleihin sekä arviointiin.
Mäntylän käyttöteoria oli pohjana hänen opetustyönsä kehittämisessä. Luottamus omaan ammatilliseen kasvuun ja oman työn tekemiseen olivat olennainen osa käyttöteorian kehittämistä.
Brandtin oma käyttöteoria vaikutti hänen tapaansa lähteä toteuttamaan alkuvaiheen opintojen kehittämistä omassa oppilaitoksessaan. Haastattelu- ja kyselylomakkeiden avulla hän päätyi tekemään ehdotuksen alkuvaiheen opintojen sisällöstä.
Nokireen käyttöteorian ja käytännön opettajantyön välillä on suhde. Tutkittavien asioiden osalta käyttöteoriassa määritellyt ilmapiiriin, kannustamiseen ja opettajan suhtau-tumiseen liittyvät asiat toteutuivat hankkeen perusteella Nokireen käytännön opettajan-työssä.
Hanke toteutettiin ryhmätyönä. Ryhmässä oli neljä henkilöä, joista kullakin oli jossain määrin toisistaan poikkeava näkökulma aiheeseen. Kehityshankkeen raportissa on yhteisesti kirjoitettuja lukuja sekä kunkin ryhmäläisen omaa näkökulmaa esittelevä osuus, joissa käyttöteorian ja käytännön välistä suhdetta tarkastellaan sisäisestä ja ulkoisesta näkökulmasta.
Sisäisestä näkökulmasta käyttöteoriaa tarkastelevat kirjoittajat arvioivat itse omaa käyttöteoriaansa ja sen suhdetta käytännön opetustyöhön. Ulkoisen näkökulman valinneet kirjoittajat keräsivät arviointimateriaalia kyselylomakkein ja haastattelemalla.
Honkala pohti käyttöteoriaansa laajasti. Käytännön opetustyön vaikutukset käyttöteorian muuntumiseen liittyivät oppimis- ja opettamistyyleihin sekä arviointiin.
Mäntylän käyttöteoria oli pohjana hänen opetustyönsä kehittämisessä. Luottamus omaan ammatilliseen kasvuun ja oman työn tekemiseen olivat olennainen osa käyttöteorian kehittämistä.
Brandtin oma käyttöteoria vaikutti hänen tapaansa lähteä toteuttamaan alkuvaiheen opintojen kehittämistä omassa oppilaitoksessaan. Haastattelu- ja kyselylomakkeiden avulla hän päätyi tekemään ehdotuksen alkuvaiheen opintojen sisällöstä.
Nokireen käyttöteorian ja käytännön opettajantyön välillä on suhde. Tutkittavien asioiden osalta käyttöteoriassa määritellyt ilmapiiriin, kannustamiseen ja opettajan suhtau-tumiseen liittyvät asiat toteutuivat hankkeen perusteella Nokireen käytännön opettajan-työssä.