Nuoriso- ja sosiaalityön yhteisen ammatillisuuden perusteita : Tekstianalyysi Nuorisotyö- ja Sosiaalitieto -lehtien kirjoituksista
Purhonen, Kirsi (2011)
Purhonen, Kirsi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104184455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104184455
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen lähtökohtana oli tarkastella nuoriso- ja sosiaalialan yhteistä työtä päihdetyön kontekstista käsin Nuorisotyö- ja Sosiaalitieto -lehtien kirjoitusten ilmentäminä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, toteutuuko yhteistyö, miten kansallinen lainsäädäntö ja kehittämisohjelmat ohjaavat yhteiseen työhön, minkälaisia ajatuksia ohjausmekanismit aiheuttavat nuoriso- ja sosiaalialojen työntekijöiden keskuudessa sekä mitä odotusarvoja yhteiselle työlle työntekijät asettavat itse. Yhteisen työn merkitysrakenteita on tarkasteltu systeemisen ajattelun, monialaisuuden ja -ammatillisuuden sekä sosiaalipedagogiikan lähtökohdista.
Aineiston mukaan nuoriso- ja sosiaalialan yhteistyö on hajanaista ja sen suunnitelmallinen toteuttaminen on pirstaloitunutta ja heikosti johdettua. Ylhäältä päin tapahtuva normi- ja informaatio-ohjaus ei ole jalkautunut käytännön työn tasolle kovin hyvin. Normi- ja informaatio-ohjauksen rinnalle kaivataan oman alan ja yhteisen työn vahvempaa ohjelmallista ja moniammatillisuuden johtamista. Nuoriso- ja sosiaaliala ovat rakenteellisessa ja työn sisällöllisessä murrosvaiheessa. Yhteistyöhön velvoitetaan, sitä tarvitaan, sitä halutaan ja siihen suhtaudutaan kriittisesti. Yhteistyön toteuttamiseen löytyy satunnaisia, kokemusperäisiä käytäntöjä, mutta laajempaa pohdintaa yhteistyön jäsentämiseen ei ole. Yhteistyöhön ei lähdetä automaattisesti miettimättä sen perusteellisempaa merkitystä. Alojen ammatilliset ja asiantuntemukselliset erityispiirteet halutaan säilyttää ja yhteistyön lisääntymisen pelkona on oman alan erityisluonteen menetys. Moniammatillisuudelta odotetaan tiedon ja osaamisen lisääntymistä, työn sulautumista ja osaamisen soveltamista yhteiseen työhön. Moniammatillisuudelta ei odoteta yhteistä tavoitteen määrittelyä, vaan näkökulmia tavoitteen saavuttamiseksi. Nuoriso- ja sosiaalialan toimivaan ja kehittyvään moniammatilliseen yhteistyöhön liittyy aineiston perusteella se, että 1) yhteistyölle on tarveperusta ja se asemoidaan rajapinnalle, 2) yhteisen työn ammatillista osaamista tulee lisätä sekä nuoruudesta että yhteistoiminnallisuudesta käsin sekä 3) alojen omaa sekä yhteistä työtä tulee johtaa ohjelmallisesti.
Aineistosta nousee esille useita kehittämiskohteita. Monialaisuuden- ja ammatillisuuden kehittämisessä nuoriso- ja sosiaalialoilla tarvitaan läheisempää keskusteluyhteyttä alan johtajien, asiantuntijoiden ja ammattilaisten välille. Alojen ammatillisen-, täydennys- ja lisäkoulutuksen olisi syytä kehittää sellaisia sisällöllisiä opintokokonaisuuksia, jotta työntekijöiden sektorirajat ylittävä osaaminen vahvistuisi ja nuorten hyvinvointia tuettaisiin nuoruudesta käsin yhteistoiminnallisesti. Koulutuksen sisältöjen ja osaamisen kehittämisessä ei tule unohtaa toimivien hyvien käytäntöjen hiljaista tietoa.
Aineiston mukaan nuoriso- ja sosiaalialan yhteistyö on hajanaista ja sen suunnitelmallinen toteuttaminen on pirstaloitunutta ja heikosti johdettua. Ylhäältä päin tapahtuva normi- ja informaatio-ohjaus ei ole jalkautunut käytännön työn tasolle kovin hyvin. Normi- ja informaatio-ohjauksen rinnalle kaivataan oman alan ja yhteisen työn vahvempaa ohjelmallista ja moniammatillisuuden johtamista. Nuoriso- ja sosiaaliala ovat rakenteellisessa ja työn sisällöllisessä murrosvaiheessa. Yhteistyöhön velvoitetaan, sitä tarvitaan, sitä halutaan ja siihen suhtaudutaan kriittisesti. Yhteistyön toteuttamiseen löytyy satunnaisia, kokemusperäisiä käytäntöjä, mutta laajempaa pohdintaa yhteistyön jäsentämiseen ei ole. Yhteistyöhön ei lähdetä automaattisesti miettimättä sen perusteellisempaa merkitystä. Alojen ammatilliset ja asiantuntemukselliset erityispiirteet halutaan säilyttää ja yhteistyön lisääntymisen pelkona on oman alan erityisluonteen menetys. Moniammatillisuudelta odotetaan tiedon ja osaamisen lisääntymistä, työn sulautumista ja osaamisen soveltamista yhteiseen työhön. Moniammatillisuudelta ei odoteta yhteistä tavoitteen määrittelyä, vaan näkökulmia tavoitteen saavuttamiseksi. Nuoriso- ja sosiaalialan toimivaan ja kehittyvään moniammatilliseen yhteistyöhön liittyy aineiston perusteella se, että 1) yhteistyölle on tarveperusta ja se asemoidaan rajapinnalle, 2) yhteisen työn ammatillista osaamista tulee lisätä sekä nuoruudesta että yhteistoiminnallisuudesta käsin sekä 3) alojen omaa sekä yhteistä työtä tulee johtaa ohjelmallisesti.
Aineistosta nousee esille useita kehittämiskohteita. Monialaisuuden- ja ammatillisuuden kehittämisessä nuoriso- ja sosiaalialoilla tarvitaan läheisempää keskusteluyhteyttä alan johtajien, asiantuntijoiden ja ammattilaisten välille. Alojen ammatillisen-, täydennys- ja lisäkoulutuksen olisi syytä kehittää sellaisia sisällöllisiä opintokokonaisuuksia, jotta työntekijöiden sektorirajat ylittävä osaaminen vahvistuisi ja nuorten hyvinvointia tuettaisiin nuoruudesta käsin yhteistoiminnallisesti. Koulutuksen sisältöjen ja osaamisen kehittämisessä ei tule unohtaa toimivien hyvien käytäntöjen hiljaista tietoa.