Telinetöiden työturvallisuus rakennusalan koulutuksessa. : Koulutusmateriaalin tuottaminen opettajalle.
Mäntynen, Tommi (2011)
Mäntynen, Tommi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104144330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104144330
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa rakennusalan koulutukseen luento- ja opetusmateriaalia, jota voitaisiin hyödyntää myös verkko-opiskelussa. Alakohtaiseksi työsuoritukseksi valittiin telinetyöt ja korkealla työskenteleminen, koska putoamiset muodostavat rakennusalalla suurimman osan vakavista työtapaturmista.
Materiaalin koostamisessa ja tuottamisessa pyrittiin mahdollisimman visuaaliseen esitystapaan. Paikoin esityksissä yhdistettiin musiikkia ja kuvaa kokonaisvaltaisemman oppimiskokemuksen saavuttamiseksi. Luentosarjat suunniteltiin esitettäväksi peräkkäin, jolloin niistä muodostuisi yksi yhtenäinen tarina.
Myös opiskelijat osallistuivat hankkeeseen kuvaamalla video- ja kuvamateriaalia työsuorituksista. Tällä oli suuri merkitys sekä opettajan että opiskelijan työsuorituksen ja oppimisen reflektoinnissa.
Luentosarjan tarkoituksenmukainen esittäminen opetustilanteessa vaatii videotykin ja kaiutinjärjestelmän. Sarjoja on kolme, ja niiden läpikäymiseen tulisi varata aikaa yhteensä kuudesta kahdeksaan oppituntia, koska ne sisältävät myös tehtäviä.
Hankkeessa tarkasteltiin myös tekijänoikeuksia opetusmateriaalin tuottamisen kannalta. Informaation ja materiaalin saatavuus verkosta on lähes rajatonta, mutta niiden käyttäminen, esittäminen ja levittäminen eivät ole tekijänoikeuksien kannalta yksiselitteisiä.
Materiaalin koostamisessa ja tuottamisessa pyrittiin mahdollisimman visuaaliseen esitystapaan. Paikoin esityksissä yhdistettiin musiikkia ja kuvaa kokonaisvaltaisemman oppimiskokemuksen saavuttamiseksi. Luentosarjat suunniteltiin esitettäväksi peräkkäin, jolloin niistä muodostuisi yksi yhtenäinen tarina.
Myös opiskelijat osallistuivat hankkeeseen kuvaamalla video- ja kuvamateriaalia työsuorituksista. Tällä oli suuri merkitys sekä opettajan että opiskelijan työsuorituksen ja oppimisen reflektoinnissa.
Luentosarjan tarkoituksenmukainen esittäminen opetustilanteessa vaatii videotykin ja kaiutinjärjestelmän. Sarjoja on kolme, ja niiden läpikäymiseen tulisi varata aikaa yhteensä kuudesta kahdeksaan oppituntia, koska ne sisältävät myös tehtäviä.
Hankkeessa tarkasteltiin myös tekijänoikeuksia opetusmateriaalin tuottamisen kannalta. Informaation ja materiaalin saatavuus verkosta on lähes rajatonta, mutta niiden käyttäminen, esittäminen ja levittäminen eivät ole tekijänoikeuksien kannalta yksiselitteisiä.