Toiminnalliset menetelmät kaksikieliseksi kasvamisen tukena : Lasten ajatuksia, kokemuksia ja mielipiteitä English Daycare Sunshinessa käytettävistä työmenetelmistä
Mäkinen, Noora (2011)
Mäkinen, Noora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154343
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten tamperelaisessa kaksikielisessä päiväkodissa, English Daycare Sunshinessa, käytettävät toiminnalliset menetelmät ja pitkäjänteinen, prosessinomainen työskentely vaikuttavat lasten kykyyn käyttää ja haltuun ottaa vierasta kieltä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää myös sitä, miten lapset kokevat päiväkodin toiminnan ja siellä käytettävät työmenetelmät sekä millaisia tunteita heillä herää vieraan kielen opettelemiseen, sekä päiväkodissa käytettäviin työmenetelmiin liittyen.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä ryhmämuotoista avointa haastattelua lasten kanssa. Opinnäytetyön aineistonkeruu suoritettiin keväällä 2010. Tutkimukseen osallistui viisi suomen kieltä äidinkielenään puhuvaa lasta, kaksi tyttöä ja kolme poikaa. Lapset olivat iältään 4-5-vuotiaita, päiväkodissa jo pidemmän aikaa olleita. Tutkimustulokset analysoitiin käyttämällä teemoittelua.
English Daycare Sunshine on kaksikielinen päiväkoti, mutta se ei kuitenkaan ole rakentunut esimerkiksi kielikylpyteorian mukaan. Päiväkodissa ei käytetä kielen opettamisessa mitään tiettyä teoriaa, vaan englannin kieltä pyritään käyttämään päiväkodin arkipäiväisissä toiminnoissa mahdollisimman paljon. Toiminnallisten menetelmien kuten musiikin, liikunnan, kädentaitojen ja draaman kautta lasten kielen omaksumista pyritään vahvistamaan, ja toiminnan kautta pyritään opettamaan lapsille vierasta kieltä.
Tuloksista selvisi, että lasten tunteilla ja olotilalla on paljon vaikutusta siihen, kokevatko he toiminnan miellyttäväksi tai opettavaiseksi. Lasten tunteiden selvittämisen kautta päiväkodin on mahdollista kehittää toimintaa entisestään lapsilähtöisemmäksi. Aineistosta selvisi myös, että tyttöjen ja poikien välillä oli nähtävissä tietynlaisia eroavaisuuksia, liittyen mm. innostuneisuuteen ja kiinnostuneisuuteen.
Opinnäytetyöni tuloksia ei voi yleistää muita päiväkoteja koskevaksi, mutta mielestäni tulokset ovat yleistettävissä English Daycare Sunshinen senhetkiseen Rabbits-ryhmään, josta tutkimukseen osallistuneet lapset olivat. Lasten näkemykset erosivat jonkin verran toisistaan. Olisi kuitenkin väärin sanoa, että heidän esittämänsä ajatukset ja mielipiteet olisivat jotenkin vääriä, sillä lasten esiin tuomat mielipiteet olivat heidän omiaan ja kertoivat heidän omasta kokemusmaailmastaan, jonka parhaita asiantuntijoita he itse ovat.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä ryhmämuotoista avointa haastattelua lasten kanssa. Opinnäytetyön aineistonkeruu suoritettiin keväällä 2010. Tutkimukseen osallistui viisi suomen kieltä äidinkielenään puhuvaa lasta, kaksi tyttöä ja kolme poikaa. Lapset olivat iältään 4-5-vuotiaita, päiväkodissa jo pidemmän aikaa olleita. Tutkimustulokset analysoitiin käyttämällä teemoittelua.
English Daycare Sunshine on kaksikielinen päiväkoti, mutta se ei kuitenkaan ole rakentunut esimerkiksi kielikylpyteorian mukaan. Päiväkodissa ei käytetä kielen opettamisessa mitään tiettyä teoriaa, vaan englannin kieltä pyritään käyttämään päiväkodin arkipäiväisissä toiminnoissa mahdollisimman paljon. Toiminnallisten menetelmien kuten musiikin, liikunnan, kädentaitojen ja draaman kautta lasten kielen omaksumista pyritään vahvistamaan, ja toiminnan kautta pyritään opettamaan lapsille vierasta kieltä.
Tuloksista selvisi, että lasten tunteilla ja olotilalla on paljon vaikutusta siihen, kokevatko he toiminnan miellyttäväksi tai opettavaiseksi. Lasten tunteiden selvittämisen kautta päiväkodin on mahdollista kehittää toimintaa entisestään lapsilähtöisemmäksi. Aineistosta selvisi myös, että tyttöjen ja poikien välillä oli nähtävissä tietynlaisia eroavaisuuksia, liittyen mm. innostuneisuuteen ja kiinnostuneisuuteen.
Opinnäytetyöni tuloksia ei voi yleistää muita päiväkoteja koskevaksi, mutta mielestäni tulokset ovat yleistettävissä English Daycare Sunshinen senhetkiseen Rabbits-ryhmään, josta tutkimukseen osallistuneet lapset olivat. Lasten näkemykset erosivat jonkin verran toisistaan. Olisi kuitenkin väärin sanoa, että heidän esittämänsä ajatukset ja mielipiteet olisivat jotenkin vääriä, sillä lasten esiin tuomat mielipiteet olivat heidän omiaan ja kertoivat heidän omasta kokemusmaailmastaan, jonka parhaita asiantuntijoita he itse ovat.