Kohti asiakas- ja ratkaisukeskeistä vertaistukiryhmätoimintaa : Toimintatutkimus aivovamman kokeneiden kurssilla
Soisalo, Timo (2011)
Soisalo, Timo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104144299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104144299
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä haettiin kokemuksia asiakas- ja ratkaisukeskeisen vertaistukiryhmätoiminnan toimivuudesta toimintatutkimuksen avulla. Kohderyhmänä ja samalla ohjaajan vertaisina oli kuusi aivovamman jälkitiloista toipuvaa aivovammayhdistysten jäsentä. Kolmipäiväisellä kurssilla päätyöskentelymenetelminä olivat ohjaus ja vertaistuki. Kurssin tarkoituksena oli voimaannuttaa osallistujia asettamaan itselleen sopivia, elämänlaatua kohentavia tavoitteita ja löytämään voimavaroja tavoitteiden saavuttamiseksi. Opinnäytetyön tiedonhankinta perustui tekijän tutkimuspäiväkirjaan ja havainnointiin kurssilla, ulkopuolisen havainnoijan havainnointiin kurssin aikana sekä osallistujahaastatteluihin.
Osallistujat, havainnoija ja tutkija kokivat kurssin onnistuneen. Kaikki osallistujat löysivät itselleen sopivia tavoitteita, ja arvioivat saavuttavansa ne ainakin osittain. Tutkijan ja havainnoijan käsityksen mukaan kurssin periaatteet eli asiakaslähtöisyys, ratkaisukeskeisyys ja dialogisuus toteutuivat kurssilla varsin hyvin. Ohjauksen voidaan katsoa myös onnistuneen hyvin, koska ohjaaja oli vertainen ja koska toiminta oli hyvin suunniteltua. Myös vertaistuki oli kannustavaa, joskin ohjaaja koki vertaistuen roolin odotettua pienemmäksi. Tärkeimpiä asioita ohjaajan toiminnassa ovat aitous, omista kokemuksista käsin toimiminen, kyky tulkita tilannetta, joustavuus sekä huumorin sopiva käyttö. Monipuoliset ja luovat menetelmät tukivat toimintaa. Toteutettua kurssia voi myös soveltaa muillekin asiakasryhmille. Ohjaajana voisi toimia vertainen ilman sosionomikoulutusta, varsinkin jatkossa laadittavan ohjaajan kurssikansion avulla.
Osallistujat, havainnoija ja tutkija kokivat kurssin onnistuneen. Kaikki osallistujat löysivät itselleen sopivia tavoitteita, ja arvioivat saavuttavansa ne ainakin osittain. Tutkijan ja havainnoijan käsityksen mukaan kurssin periaatteet eli asiakaslähtöisyys, ratkaisukeskeisyys ja dialogisuus toteutuivat kurssilla varsin hyvin. Ohjauksen voidaan katsoa myös onnistuneen hyvin, koska ohjaaja oli vertainen ja koska toiminta oli hyvin suunniteltua. Myös vertaistuki oli kannustavaa, joskin ohjaaja koki vertaistuen roolin odotettua pienemmäksi. Tärkeimpiä asioita ohjaajan toiminnassa ovat aitous, omista kokemuksista käsin toimiminen, kyky tulkita tilannetta, joustavuus sekä huumorin sopiva käyttö. Monipuoliset ja luovat menetelmät tukivat toimintaa. Toteutettua kurssia voi myös soveltaa muillekin asiakasryhmille. Ohjaajana voisi toimia vertainen ilman sosionomikoulutusta, varsinkin jatkossa laadittavan ohjaajan kurssikansion avulla.