KOE LAPIN LUMO TENOLLA JA TUNTUREILLA : Esitteen suunnittelu ja toteutus Tenon Tunturituville
Pekki, Suvi (2011)
Pekki, Suvi
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104114124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104114124
Tiivistelmä
”Koe Lapin lumo Tenolla ja tuntureilla” tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn tavoitteena oli suunnitella ja tehdä uusi matkailuesite Utsjoella sijaitsevalle kalastusmatkailuyritykselle, Tenon Tunturituville. Opinnäytetyössä perehdyttiin eri vaiheisiin, joita esitteen suunnitteluun ja valmistamiseen kuuluu. Lisäksi työssä tutustuttiin Suomen kalastusmatkailuun ja Tenon Tunturitupien toimintaan sekä esiteltiin Utsjoki kohdealueena. Työssä tehtiin yritykselle SWOT-analyysi, jota käytettiin toiminnan tarkasteluun ja esitteen tekemisen tukena.
Työn tavoitteena oli uudistaa ja kehittää yrityksen käyttämää vanhaa esitettä, mikä tarkoitti käytännössä uuden esitteen luomista. Esitteen tuli olla suunnattu kaikille kotimaisille matkailijoille. Tavoitteena oli, että esitteestä tulee houkutteleva, tiedottava ja selkeä, ja että se innostaisi matkailijoita Tenolle ympäri vuoden.
Työn teoreettinen tietoperusta koostui markkinoinnin näkökulmasta. Esitteen tekeminen perustui julkaisun suunnittelun tietoperustaan. Työssä tarkasteltiin muun muassa markkinointiviestintää, visuaalista suunnittelua, kuvien merkityksiä ja värien valintaa. Työn ensisijainen tarkoitus toteutui, sillä esitteestä tuli käyttökelpoinen ja kattava. Esitteet otetaan käyttöön Tenon Tunturituvilla kesällä 2011.
Työn tavoitteena oli uudistaa ja kehittää yrityksen käyttämää vanhaa esitettä, mikä tarkoitti käytännössä uuden esitteen luomista. Esitteen tuli olla suunnattu kaikille kotimaisille matkailijoille. Tavoitteena oli, että esitteestä tulee houkutteleva, tiedottava ja selkeä, ja että se innostaisi matkailijoita Tenolle ympäri vuoden.
Työn teoreettinen tietoperusta koostui markkinoinnin näkökulmasta. Esitteen tekeminen perustui julkaisun suunnittelun tietoperustaan. Työssä tarkasteltiin muun muassa markkinointiviestintää, visuaalista suunnittelua, kuvien merkityksiä ja värien valintaa. Työn ensisijainen tarkoitus toteutui, sillä esitteestä tuli käyttökelpoinen ja kattava. Esitteet otetaan käyttöön Tenon Tunturituvilla kesällä 2011.