Kahvimatkailu : kahvi suomalaisten matkan mausteena
Huttunen, Anniina; Heikkilä, Maarit (2011)
Huttunen, Anniina
Heikkilä, Maarit
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104114115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104114115
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä osa kahvilla on suomalaisten matkailussa. Tavoitteena oli kuvata, mitä mielikuvia ja kokemuksia suomalaisilla on kahvimatkailusta, mitkä ovat kahvimatkailun vetovoimatekijät ja motiivit sekä miten kahvimatkailijat voidaan tyypitellä. Sen lisäksi tavoitteena oli tietoperustan rakentaminen ja jatkotutkimusmahdollisuuksien avaaminen.
Kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin käyttämällä sähköistä, puolistrukturoitua kyselylomaketta tiedonkeruun metodina. Kysely suunnattiin Ristretton kahviharrastajien foorumin, Pallontallaajien keskustelupalstan sekä Aurinkomatkojen Paikka auringossa-keskustelufoorumin kaikille käyttäjille. Yhteensä 125 vastaajasta koostuneen tutkimusaineiston tulokset käsiteltiin SPSS- tilasto-ohjelmistolla ja taulukoitiin Microsoft Excelillä. Tuloksista rajattiin tutkimusongelmien kan-nalta oleelliset tiedot sekä kohokohdat, muodostettiin kehitysideoita sekä koottiin SWOT-analyysi kahvimatkailun tulevaisuudesta. Tulokset analysoitiin tutkimusongelmittain.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että kahvimatkailulla on potentiaalia kehittyä suomalaisten keskuudessa itsenäiseksi erikoismatkailutuotteeksi. Vastaavasti kahvi voi olla osana muuta omatoi-mimatkaa. Tuloksista kävi ilmi, että kahvimatkalla oli käynyt jopa 16 % ja matkaa suunnitellut 21,6 % kyselyyn vastanneista. Matkan tai sen suunnittelun motiiveina olivat kahvinvalmistusprosessiin tutustuminen, eri kahvilajien maistelu, kahvikilpailujen seuraaminen tai muut kahvikulttuuriin liittyvät seikat. Kahvimatkailu koettiin innovatiiviseksi ja mielenkiintoa herättäväksi matkailun muodoksi.
Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää mahdollisissa jatkotutkimuksissa. Tulosten perusteella syntyi myös uusia tutkimusongelmia esimerkiksi matkanjärjestäjille tärkeiden asiakaskuntien tavoittamisesta sekä kahvimatkojen järjestämisen kannattavuudesta. Tutkimus antaa tietoa erikoismatkailutuotteen tutkimisesta myös matkailualan ammattilaisille, opiskelijoille ja aiheesta kiinnostuneille.
Kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin käyttämällä sähköistä, puolistrukturoitua kyselylomaketta tiedonkeruun metodina. Kysely suunnattiin Ristretton kahviharrastajien foorumin, Pallontallaajien keskustelupalstan sekä Aurinkomatkojen Paikka auringossa-keskustelufoorumin kaikille käyttäjille. Yhteensä 125 vastaajasta koostuneen tutkimusaineiston tulokset käsiteltiin SPSS- tilasto-ohjelmistolla ja taulukoitiin Microsoft Excelillä. Tuloksista rajattiin tutkimusongelmien kan-nalta oleelliset tiedot sekä kohokohdat, muodostettiin kehitysideoita sekä koottiin SWOT-analyysi kahvimatkailun tulevaisuudesta. Tulokset analysoitiin tutkimusongelmittain.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että kahvimatkailulla on potentiaalia kehittyä suomalaisten keskuudessa itsenäiseksi erikoismatkailutuotteeksi. Vastaavasti kahvi voi olla osana muuta omatoi-mimatkaa. Tuloksista kävi ilmi, että kahvimatkalla oli käynyt jopa 16 % ja matkaa suunnitellut 21,6 % kyselyyn vastanneista. Matkan tai sen suunnittelun motiiveina olivat kahvinvalmistusprosessiin tutustuminen, eri kahvilajien maistelu, kahvikilpailujen seuraaminen tai muut kahvikulttuuriin liittyvät seikat. Kahvimatkailu koettiin innovatiiviseksi ja mielenkiintoa herättäväksi matkailun muodoksi.
Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää mahdollisissa jatkotutkimuksissa. Tulosten perusteella syntyi myös uusia tutkimusongelmia esimerkiksi matkanjärjestäjille tärkeiden asiakaskuntien tavoittamisesta sekä kahvimatkojen järjestämisen kannattavuudesta. Tutkimus antaa tietoa erikoismatkailutuotteen tutkimisesta myös matkailualan ammattilaisille, opiskelijoille ja aiheesta kiinnostuneille.