Cory Henry - Sielukkaan soinnutuksen salaisuus
Korhonen, Panu (2019)
Korhonen, Panu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001181370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001181370
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin jazzpianisti/-urkuri Cory Henryn tapaa käsitellä harmoniaa jazzin,
gospelin ja kevyen musiikin ympäristöissä. Tarkastelun keskiössä on hänen amerikkalaisen baptistikirkon musiikkiperinteeseen pohjautuva tyylinsä reharmonisoida kappaleita.
Opinnäytetyö toteutettiin uutta tietoa omaksumalla teorialähtöisesti, sekä pääasiallista lähdemateriaalia, eli omia transkriptioitani analysoimalla. Työhön sisällytettiin neljä pidempää esimerkkiä ja monia lyhyempiä katkelmia. Lähdemateriaali jaettiin pienemmiksi osiksi yhteneväisyyksien löytämiseksi. Sitten materiaalia tarkasteltiin musiikillisen kokonaisuuden pääpiirteiden ymmärtämiseksi ja selkeän kuvan saamiseksi eri harmonisointitekniikoista. Lopputuloksena on johdonmukainen, informatiivinen työkalupaketti Cory Henryn reharmonisoinnin opiskeluun ja opettamiseen.
Analyysin perusteella Henryn käyttämiä tyypillisiä reharmonisointielementtejä ovat muun muassa vähennetyillä septimisoinnuilla sekä laajennetuilla dominantti-sus4 ja-b9 hajotuksilla sointuprogressioiden rakentaminen. Myös kolmisointujen eri käännöksiä käyttämällä hän luo sointuasteelta toiselle siirryttäessä mielenkiintoisia kuljetuksia. Keskeisintä Henryn soitossa on kuitenkin kappaleen alkuperäisen melodian ja harmonian kunnioittaminen sekä baptistikirkon musiikkitraditioon vahvasti nojaaminen. Opinnäytetyön tuloksena valmistui materiaalipaketti, pohjautuen Henryn tapaan harmonisoida musiikkia. Tämä materiaali on sopiva tiedonlähde niille muusikoille ja musiikkipedagogeille, jotka ovat kiinnostuneita oppimaan ja opettamaan Cory Henryn reharmonisointitekniikoita. The thesis explored jazz pianist/organist Cory Henry’s way to construct harmony in jazz, gospel and popular music environments. The focus of the research is his American Baptist church music tradition-based style to reharmonize songs.
The thesis was implemented by adopting new information using the theory material as a help and analysing the main source material, in other words, the author’s own transcriptions. Four longer examples and many shorter segments were included in the work. The source material was divided into smaller pieces in order to find similarities. Then, the material was re-examined in order to understand the outlines of the whole musical entity and to form a clear idea of the different harmonizing techniques. The outcome was a consistent, informative toolbox for studying and teaching Cory Henry’s reharmonizing.
Based on the analysis, Henry’s typical reharmonization elements were, for example, building chord progressions with diminished seventh chords and expanded dominant-sus4 and -b9 voicings. Moreover, with the usage of triads in different inversions he creates interesting movements when moving from a chord degree to another. The most essential in Henry’s playing is, however, respecting the songs’ original melodies and harmonies as well as leaning heavily on the Baptist church’s music tradition. The outcome of the thesis was a material package based on Henry’s way to harmonize music. This material is a suitable source of information for those musicians and music pedagogues who are interested to learn and teach Cory Henry’s reharmonization techniques.
gospelin ja kevyen musiikin ympäristöissä. Tarkastelun keskiössä on hänen amerikkalaisen baptistikirkon musiikkiperinteeseen pohjautuva tyylinsä reharmonisoida kappaleita.
Opinnäytetyö toteutettiin uutta tietoa omaksumalla teorialähtöisesti, sekä pääasiallista lähdemateriaalia, eli omia transkriptioitani analysoimalla. Työhön sisällytettiin neljä pidempää esimerkkiä ja monia lyhyempiä katkelmia. Lähdemateriaali jaettiin pienemmiksi osiksi yhteneväisyyksien löytämiseksi. Sitten materiaalia tarkasteltiin musiikillisen kokonaisuuden pääpiirteiden ymmärtämiseksi ja selkeän kuvan saamiseksi eri harmonisointitekniikoista. Lopputuloksena on johdonmukainen, informatiivinen työkalupaketti Cory Henryn reharmonisoinnin opiskeluun ja opettamiseen.
Analyysin perusteella Henryn käyttämiä tyypillisiä reharmonisointielementtejä ovat muun muassa vähennetyillä septimisoinnuilla sekä laajennetuilla dominantti-sus4 ja-b9 hajotuksilla sointuprogressioiden rakentaminen. Myös kolmisointujen eri käännöksiä käyttämällä hän luo sointuasteelta toiselle siirryttäessä mielenkiintoisia kuljetuksia. Keskeisintä Henryn soitossa on kuitenkin kappaleen alkuperäisen melodian ja harmonian kunnioittaminen sekä baptistikirkon musiikkitraditioon vahvasti nojaaminen. Opinnäytetyön tuloksena valmistui materiaalipaketti, pohjautuen Henryn tapaan harmonisoida musiikkia. Tämä materiaali on sopiva tiedonlähde niille muusikoille ja musiikkipedagogeille, jotka ovat kiinnostuneita oppimaan ja opettamaan Cory Henryn reharmonisointitekniikoita.
The thesis was implemented by adopting new information using the theory material as a help and analysing the main source material, in other words, the author’s own transcriptions. Four longer examples and many shorter segments were included in the work. The source material was divided into smaller pieces in order to find similarities. Then, the material was re-examined in order to understand the outlines of the whole musical entity and to form a clear idea of the different harmonizing techniques. The outcome was a consistent, informative toolbox for studying and teaching Cory Henry’s reharmonizing.
Based on the analysis, Henry’s typical reharmonization elements were, for example, building chord progressions with diminished seventh chords and expanded dominant-sus4 and -b9 voicings. Moreover, with the usage of triads in different inversions he creates interesting movements when moving from a chord degree to another. The most essential in Henry’s playing is, however, respecting the songs’ original melodies and harmonies as well as leaning heavily on the Baptist church’s music tradition. The outcome of the thesis was a material package based on Henry’s way to harmonize music. This material is a suitable source of information for those musicians and music pedagogues who are interested to learn and teach Cory Henry’s reharmonization techniques.