Pelitestaamisen teoria sekä pelitestaaminen työnä
Marko, Kiiskinen (2020)
Marko, Kiiskinen
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001181364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001181364
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa ohjeistusta hyvään pelitestaukseen, havainnollistaa asia työharjoittelukokemuksien kautta sekä esitellä, millaista pelitestaus on työnä. Työn tulisi toimia eräänlaisena oppaana kaikille pelitestauksesta kiinnostuneille sekä levittää tietoa pelitestaajien työstä ja sen merkityksestä. Työn tilasi Frozenbyte-peliyritys.
Pelitestaus on videopeleille tehtävää laadunvarmistusta. Pelitestaamisella varmistetaan pelin riittävä valmius ja toimivuus, jotta kuluttaja voi nauttia siitä ilman ongelmia. Pelitestauksella on tärkeä rooli pelialan menestyksen ylläpidossa, nyt ja tulevaisuudessa. Pelitestausta tekevät pelitestaajat, jotka ovat yleensä peliyrityksen palkkaamia. He etsivät pelistä virheitä eli bugeja ja kirjaavat nämä tietokantaan virheraportteina. Virheraportti sisältää kaikki tiedot, jotka ovat tärkeitä bugin korjaamisen tai toistamisen kannalta, kuten kuvauksen, koontiversion numeron sekä toisto-ohjeet. Virheraportin perusteella bugia lähdetään korjaamaan, joten on erityisen tärkeää sisällyttää tarpeeksi tietoa sekä oikeaa tietoa.
Ohjelmistotestauksessa on olemassa erilaisia periaatteita, joiden mukaan ohjelmistoa voidaan testata. Pelitestaamisessa näitä samoja teorioita voidaan käyttää tehokkaasti, sillä pelit ovat myös eräänlaisia ohjelmistoja. Esimerkiksi savutestaus, jolla varmistetaan nykyisen koontiversion riittävä vakaus ennen testaamisen aloittamista, voidaan suorittaa myös peleille. Savutestaamisen tekemisen jälkeen tiedetään, että kyseisen version testaaminen ei ole ajanhukkaa, olipa kyse pelin tai ohjelmiston testauksesta.
Pelitestaamisen apuna voidaan käyttää useita erilaisia ohjelmistoja. Esimerkiksi Jenkins-ohjelmistoa käytetään savutestaamisen automatisointiin. Tietokantaohjelmisto Hansoft sekä versionhallintaohjelma Tortoise SVN ovat myös erittäin hyödyllisiä bugitietokannan ylläpitoon ja projektinhallintaan. Pelitestaajalle yleensä kaikkein hyödyllisimmät apuvälineet ovat kuitenkin itse peliprojektin sisään tehdyt työkalut. Kun työkalut räätälöidään tiettyä projektia varten, voidaan niistä hioa parhaiten sen projektin tarpeita vastaavat.
Frozenbyte on vuonna 2001 perustettu suomalainen peliyritys. Yritys on parhaiten tunnettu Trine-pelisarjastaan. Trine on fantasiaympäristöön sijoittuva pulma- ja tasohyppelypeli. Frozenbytellä on konttori Helsingin Kuusisaaressa. Frozenbytellä pelitestaaminen on erittäin vapaata ja luovaa. Yrityksessä luotetaan työntekijöiden pelitestaustaitoihin, jolloin yleisesti alalla käytössä olevaa testauslistaa ei tarvita. Testauslistassa on listattu pelin ominaisuuksia, joita testaajan tulisi sen päivän aikana saada testatuksi. Frozenbytellä on tällä hetkellä meneillään kolme projektia: Trine 4, Starbase sekä Boreal Blade.
Pelitestaaminen on erittäin luovaa työtä, jokaisena päivänä odottavat uudet haasteet ja ongelmat ratkaistaviksi. Frozenbytellä testaajat ovat onnekkaassa asemassa. He ovat tasa-arvoisia muiden työntekijöiden kanssa. Kaikissa peliyrityksissä tilanne ei ole yhtä hyvä.
Pelitestaajaksi ei tarvitse monen vuoden koulutusta, kiinnostus ammattiin ja peleihin riittää pitkälle. Edellisestä osaamisesta pelialalta on aina hyötyä. Ohjelmoinnista, peligrafiikasta, tuottamisesta sekä suunnittelusta voi ammentaa osaamistaan pelitestaamiseen. Kielitaidot, varsinkin erinomainen englannin kielen hallinta on tärkeää. Pelitestaajan ammatissa on hyötyä, jos on luonteeltaan periksiantamaton, kärsivällinen ja sisukas, sillä pelitestaajana tehdään paljon itseään toistavia asioita. Myös looginen päättelykyky on tärkeässä osassa, sillä vastaan saattaa tulla erittäin monimutkaisia bugeja.
Pelitestaus on videopeleille tehtävää laadunvarmistusta. Pelitestaamisella varmistetaan pelin riittävä valmius ja toimivuus, jotta kuluttaja voi nauttia siitä ilman ongelmia. Pelitestauksella on tärkeä rooli pelialan menestyksen ylläpidossa, nyt ja tulevaisuudessa. Pelitestausta tekevät pelitestaajat, jotka ovat yleensä peliyrityksen palkkaamia. He etsivät pelistä virheitä eli bugeja ja kirjaavat nämä tietokantaan virheraportteina. Virheraportti sisältää kaikki tiedot, jotka ovat tärkeitä bugin korjaamisen tai toistamisen kannalta, kuten kuvauksen, koontiversion numeron sekä toisto-ohjeet. Virheraportin perusteella bugia lähdetään korjaamaan, joten on erityisen tärkeää sisällyttää tarpeeksi tietoa sekä oikeaa tietoa.
Ohjelmistotestauksessa on olemassa erilaisia periaatteita, joiden mukaan ohjelmistoa voidaan testata. Pelitestaamisessa näitä samoja teorioita voidaan käyttää tehokkaasti, sillä pelit ovat myös eräänlaisia ohjelmistoja. Esimerkiksi savutestaus, jolla varmistetaan nykyisen koontiversion riittävä vakaus ennen testaamisen aloittamista, voidaan suorittaa myös peleille. Savutestaamisen tekemisen jälkeen tiedetään, että kyseisen version testaaminen ei ole ajanhukkaa, olipa kyse pelin tai ohjelmiston testauksesta.
Pelitestaamisen apuna voidaan käyttää useita erilaisia ohjelmistoja. Esimerkiksi Jenkins-ohjelmistoa käytetään savutestaamisen automatisointiin. Tietokantaohjelmisto Hansoft sekä versionhallintaohjelma Tortoise SVN ovat myös erittäin hyödyllisiä bugitietokannan ylläpitoon ja projektinhallintaan. Pelitestaajalle yleensä kaikkein hyödyllisimmät apuvälineet ovat kuitenkin itse peliprojektin sisään tehdyt työkalut. Kun työkalut räätälöidään tiettyä projektia varten, voidaan niistä hioa parhaiten sen projektin tarpeita vastaavat.
Frozenbyte on vuonna 2001 perustettu suomalainen peliyritys. Yritys on parhaiten tunnettu Trine-pelisarjastaan. Trine on fantasiaympäristöön sijoittuva pulma- ja tasohyppelypeli. Frozenbytellä on konttori Helsingin Kuusisaaressa. Frozenbytellä pelitestaaminen on erittäin vapaata ja luovaa. Yrityksessä luotetaan työntekijöiden pelitestaustaitoihin, jolloin yleisesti alalla käytössä olevaa testauslistaa ei tarvita. Testauslistassa on listattu pelin ominaisuuksia, joita testaajan tulisi sen päivän aikana saada testatuksi. Frozenbytellä on tällä hetkellä meneillään kolme projektia: Trine 4, Starbase sekä Boreal Blade.
Pelitestaaminen on erittäin luovaa työtä, jokaisena päivänä odottavat uudet haasteet ja ongelmat ratkaistaviksi. Frozenbytellä testaajat ovat onnekkaassa asemassa. He ovat tasa-arvoisia muiden työntekijöiden kanssa. Kaikissa peliyrityksissä tilanne ei ole yhtä hyvä.
Pelitestaajaksi ei tarvitse monen vuoden koulutusta, kiinnostus ammattiin ja peleihin riittää pitkälle. Edellisestä osaamisesta pelialalta on aina hyötyä. Ohjelmoinnista, peligrafiikasta, tuottamisesta sekä suunnittelusta voi ammentaa osaamistaan pelitestaamiseen. Kielitaidot, varsinkin erinomainen englannin kielen hallinta on tärkeää. Pelitestaajan ammatissa on hyötyä, jos on luonteeltaan periksiantamaton, kärsivällinen ja sisukas, sillä pelitestaajana tehdään paljon itseään toistavia asioita. Myös looginen päättelykyky on tärkeässä osassa, sillä vastaan saattaa tulla erittäin monimutkaisia bugeja.