Sustainable Consumption of Clothing Among the Millennium Generation in Finland
Deshko, Andrii (2019)
Lataukset:
Deshko, Andrii
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001171348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001171348
Tiivistelmä
Dagens konsumtion ökar exponentiellt, vilket resulterar i en stigande nivå av miljöföroreningar på grund av ökad efterfrågan. Millenniegeneratio-nen (Generation Y) är unga vuxna som representerar den största målmarknaden och konsumerar mycket mer varor inklusive kläder än tidigare generationer. Examensarbetet är skrivet för att ta reda på hur många plagg millenniegenerationen köper och om de är medvetna om miljöfrågan som orsakas av den ökande efterfrågan.
Syftet med detta examensarbete är att definiera den aktuella situationen och erbjuda potentiella lösningar som kan implementeras, och om inte minska konsumtionen, så åtminstone göra mer medvetna köp av kläder och få Generation Y att gå mot en mer hållbar konsumtion. Den använda metoden är empirisk kvantitativ undersökning i form av en online-enkät som delas till olika universitet i Finland.
Teorin baserar sig på Generation Y:s konsumentbeteende, varumärkeslojalitet, branschföroreningar och deras miljöpåverkan, hållbara lösningar och aktuella förändringar inom modebranschen. Målgruppen är finska universitetsstudenter i olika delar av landet.
För den avgränsade målgruppen visar en del av resultatet av undersökningen att millenniegenerationen är extremt villig att lära sig mer om hållbara kläder och man ser gärna att favoritmärkena är mer transparenta och att producenten ger mer information om varornas produktion, leveranskedja och de hållbarhetssteg som man vidtar. Today’s consumption is exponentially increasing which results in rising level of environment pollution due to raising demand. Millennials (Generation Y) are young adults who represent the biggest target market nowadays and consume way more goods including clothes than previous generations. The thesis is written to find out how much garment they purchase and if they are aware of the environmental issue that is caused by the increasing demand.
The aim with this thesis is to define the current situation and offer potential solutions that may be implemented, and if not decrease the consumption rate, at least make the purchase of clothing more conscious and incline millennials towards a more sustainable consumption. The research method used is empirical quantitative research in the form of an online survey across different universities in Finland.
The theory is based on Generation Y customer behavior, brand loyalty, industry pollution and its environmental impact, sustainable solutions and current changes in the fashion industry. The target group is the Finnish university students in various parts of the country.
Due to limitation in target group, a part of the result is that millennials are extremely willing to learn more about sustainable clothing and willing their favorite brands to be more transparent and provide more information regarding their production, supply chain and sustainability steps they are taking.
Syftet med detta examensarbete är att definiera den aktuella situationen och erbjuda potentiella lösningar som kan implementeras, och om inte minska konsumtionen, så åtminstone göra mer medvetna köp av kläder och få Generation Y att gå mot en mer hållbar konsumtion. Den använda metoden är empirisk kvantitativ undersökning i form av en online-enkät som delas till olika universitet i Finland.
Teorin baserar sig på Generation Y:s konsumentbeteende, varumärkeslojalitet, branschföroreningar och deras miljöpåverkan, hållbara lösningar och aktuella förändringar inom modebranschen. Målgruppen är finska universitetsstudenter i olika delar av landet.
För den avgränsade målgruppen visar en del av resultatet av undersökningen att millenniegenerationen är extremt villig att lära sig mer om hållbara kläder och man ser gärna att favoritmärkena är mer transparenta och att producenten ger mer information om varornas produktion, leveranskedja och de hållbarhetssteg som man vidtar.
The aim with this thesis is to define the current situation and offer potential solutions that may be implemented, and if not decrease the consumption rate, at least make the purchase of clothing more conscious and incline millennials towards a more sustainable consumption. The research method used is empirical quantitative research in the form of an online survey across different universities in Finland.
The theory is based on Generation Y customer behavior, brand loyalty, industry pollution and its environmental impact, sustainable solutions and current changes in the fashion industry. The target group is the Finnish university students in various parts of the country.
Due to limitation in target group, a part of the result is that millennials are extremely willing to learn more about sustainable clothing and willing their favorite brands to be more transparent and provide more information regarding their production, supply chain and sustainability steps they are taking.