Päiväkodin vanhempainryhmätoiminnan kehittämistyö
Metsomäki, Mari; Nieminen, Anne (2019)
Metsomäki, Mari
Nieminen, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001171346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001171346
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena on saada yhden Seinäjoella sijaitsevan päiväkodin vanhempainryhmä aktiiviseksi ja kehittää sen toimintaa. Vanhempainryhmätoiminta kuuluu varhaiskasvatuslain mukaan vanhempien oikeuksiin, joten toiminta on osa varhaiskasvatuksen kokonaisuutta. Lisäksi vanhempainryhmä vaikuttaa positiivisesti vanhempien kokemaan osallisuuteen, yhteisöllisyyden syntyyn sekä vanhemmuuden tukemiseen. Työssä kuvataan kehittämistoiminnan toteutusta ja arvioidaan sen vaikutuksia.
Toiminnallinen kehittämistyö sai alkunsa ongelmasta, jossa päiväkodin vanhempainryhmää ei pystytty perustamaan vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Kehittämistyön alussa selvitettiin kyselytutkimuksen avulla, miksi vanhemmat eivät olleet osallistuneet järjestettyihin vanhempainryhmän kokouksiin, millaisia mielikuvia heillä toiminnasta oli ja minkä täytyisi muuttua ja miten, jotta he osallistuisivat kokouksiin jatkossa. Alkukartoituksena toimineen kyselytutkimuksen tuloksista selvisi, että lastenhoito-ongelmat olivat usein este osallistua iltatapahtumiin. Ilmeni myös, ettei vanhemmilla ollut vanhempainryhmän toiminnasta tarpeeksi tietoa tai sitä ei koettu itselle kuuluvaksi.
Toimintaa kehitettiin ratkaisemalla lastenhoidolliset ongelmat järjestämällä lapsille samanaikaista omaa toimintaa vanhempainryhmän oheen. Tiedotusta toiminnasta lisättiin ja vanhempainryhmän toimintaa kehitettiin suunnittelulla ja yhteistyöllä vanhempainryhmän päiväkodin edustajiksi sitoutuneiden varhaiskasvattajien kanssa. Kokouksessa vanhempia osallistettiin kehittämistyöhön learning cafe -menetelmää hyödyntäen, jolloin näkökulmaa saatiin laajennettua entisestään.
Kehittämällä tiedotusta, parantamalla osallistumisen mahdollisuuksia ja suunnittelemalla kokousten sisältö asiakaslähtöiseksi, voi vanhempainryhmätoiminnan aktiivisuuteen vaikuttaa varhaiskasvattajien aloitteellisuudella.
Toiminnallinen kehittämistyö sai alkunsa ongelmasta, jossa päiväkodin vanhempainryhmää ei pystytty perustamaan vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Kehittämistyön alussa selvitettiin kyselytutkimuksen avulla, miksi vanhemmat eivät olleet osallistuneet järjestettyihin vanhempainryhmän kokouksiin, millaisia mielikuvia heillä toiminnasta oli ja minkä täytyisi muuttua ja miten, jotta he osallistuisivat kokouksiin jatkossa. Alkukartoituksena toimineen kyselytutkimuksen tuloksista selvisi, että lastenhoito-ongelmat olivat usein este osallistua iltatapahtumiin. Ilmeni myös, ettei vanhemmilla ollut vanhempainryhmän toiminnasta tarpeeksi tietoa tai sitä ei koettu itselle kuuluvaksi.
Toimintaa kehitettiin ratkaisemalla lastenhoidolliset ongelmat järjestämällä lapsille samanaikaista omaa toimintaa vanhempainryhmän oheen. Tiedotusta toiminnasta lisättiin ja vanhempainryhmän toimintaa kehitettiin suunnittelulla ja yhteistyöllä vanhempainryhmän päiväkodin edustajiksi sitoutuneiden varhaiskasvattajien kanssa. Kokouksessa vanhempia osallistettiin kehittämistyöhön learning cafe -menetelmää hyödyntäen, jolloin näkökulmaa saatiin laajennettua entisestään.
Kehittämällä tiedotusta, parantamalla osallistumisen mahdollisuuksia ja suunnittelemalla kokousten sisältö asiakaslähtöiseksi, voi vanhempainryhmätoiminnan aktiivisuuteen vaikuttaa varhaiskasvattajien aloitteellisuudella.