Sosiaalinen media terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen työkaluna
Viitanen, Outi (2020)
Viitanen, Outi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001091174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001091174
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on kasvattanut suosiotaan yksityisten ihmisten lisäksi myös organisaatioiden keskuudessa ja siitä on tullut osa työelämää. Sosiaalista mediaa hyödynnetään terveystiedon hakemisessa ja sen kautta verkostoidutaan, luodaan yhteisöjä ja jaetaan tietoa. Sosiaalinen media luo hyvät puitteet terveyden edistämistyölle, jota on mahdollisuus kohdentaa laajoillekin joukoille tai yksittäiselle ryhmälle tai henkilölle.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jotta saataisin mahdollisimman kattava otos olemassa olevasta teoriatiedosta täydennettynä empiirisellä tiedolla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tavoitteena oli tuottaa kirjallisuuskatsaus, joka tarjoaa kootusti laaja-alaista tietoa sosiaalisen median käytöstä terveyden edistämisessä sekä itsensä työllistämisessä.
Opinnäytetyö vastaa tutkimusongelmaan ”Miten hyödyntää sosiaalista mediaa terveyden edistämisen työkaluna?” jakamalla keinot asiakkaasta ja asiantuntijasta lähteviin keinoihin. Asiantuntijalähtöisiä keinoja ovat tiedon jakaminen, yhteydenpito, asiakasryhmien ylläpito sekä ammatillinen verkostoituminen. Asiakkaasta lähtöisin olevia keinoja ovat sosiaalinen- ja vertaistuki, yhteydenotto, yhteisöllisyys ja tiedon hakeminen.
Opinnäytetyö vastaa tutkimuskysymykseen ”Miten sosiaalista mediaa hyödynnetään itsensä työllistämiseen?” esittämällä kolme väylää, joilla itsensä työllistämistä voi edistää. Sosiaalisten suhteiden luominen ja näiden hyödyntäminen, oman persoonan ja osaamisen markkinointi henkilöbrändäämisen avulla ja oman asiantuntijuuden markkinointi asiantuntijabrändin avulla. Social media has increased popularity not only among private individuals but also among organisations and has become a part of working life. Social media is used in the search for health information and is used to network, create communities and share information. Social media provides a good framework for health promotion work that can be targeted at large groups or individual groups or individuals. The study was carried out as an integrative literature review in order to obtain the most comprehensive sample of existing theoretical knowledge supplemented with empirical data. The material was analysed by means of content analysis. The aim was to produce a literature review that provides comprehensive information on the use of social media in health promotion and self-employment. The study work responds to the research problem “How to utilise social media as a tool for health promotion” by dividing the means available from the customer and expert. Expert-based means include information sharing, communication, maintaining customer groups and professional networking. Measures originating from clients include social and peer support, contacts, communality and retrieval of information. The study work responds to the research question “How to utilise social media for self- employment?” by proposing three routes through which self-employment can be promoted. The creation and utilisation of social relations, the marketing of personal personality and competence through personal branding, and the marketing of personal expertise through an expert brand.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jotta saataisin mahdollisimman kattava otos olemassa olevasta teoriatiedosta täydennettynä empiirisellä tiedolla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tavoitteena oli tuottaa kirjallisuuskatsaus, joka tarjoaa kootusti laaja-alaista tietoa sosiaalisen median käytöstä terveyden edistämisessä sekä itsensä työllistämisessä.
Opinnäytetyö vastaa tutkimusongelmaan ”Miten hyödyntää sosiaalista mediaa terveyden edistämisen työkaluna?” jakamalla keinot asiakkaasta ja asiantuntijasta lähteviin keinoihin. Asiantuntijalähtöisiä keinoja ovat tiedon jakaminen, yhteydenpito, asiakasryhmien ylläpito sekä ammatillinen verkostoituminen. Asiakkaasta lähtöisin olevia keinoja ovat sosiaalinen- ja vertaistuki, yhteydenotto, yhteisöllisyys ja tiedon hakeminen.
Opinnäytetyö vastaa tutkimuskysymykseen ”Miten sosiaalista mediaa hyödynnetään itsensä työllistämiseen?” esittämällä kolme väylää, joilla itsensä työllistämistä voi edistää. Sosiaalisten suhteiden luominen ja näiden hyödyntäminen, oman persoonan ja osaamisen markkinointi henkilöbrändäämisen avulla ja oman asiantuntijuuden markkinointi asiantuntijabrändin avulla.